söndag 17 oktober 2010

en magisk höstdag på krk kroatien

krk en ö i adriatiska havet. en pärla i det kroatiska kustbandet.

hösten är här och turistsäsongen är över. det är min tid, nu.

luften är sval och färgerna gnistrande. skördetid.

helgen var inte planerad, det bara hände. jag kom fram i mörkret och checkade in på hotellet.

lördagen var “ a magic day”. aldrig har havet varit så skimrande, aldrig har ljuset varit så klart. aldrig har krk grd varit så till sin fördel.

allt var rent, propert och stadens invånare var glada och hälsade gärna en vilsen eftersläntrare välkommen.

och där fanns en dykarklubb.

jag vandrade runt i staden gränder, jag gick längs strandpromenaden. jag handlade i en supermarket med fräscha, uppdaterade livsmedel som passar den moderna livsstilen.

hela ön är en pärla med byar, natur och havet. vid tolvtiden var staden fylld av “daytrippers” som ansåg att detta var en dag för nya eller gamla intryck. en utflykt en vacker höstdag.

och så påminde hela staden om Bretagne, norra frankrike och då blev jag sentimental. bretagne mitt hjärta.söndagen var en regnig dag med vind, för sailors, salta killar och tjejer.

DSC01929 DSC01920 DSC01921