torsdag 23 september 2010

sorry sir i am in scrna gora

 

två innehållsrika dagar i Kotor. när vi kom med bussen uppenbarade sig underbara scenerier och allt bara fortsatte.
båtar, scotrar, restauranger, gränder i en salig blandning.
promenad i gamla stan, eller promenad längs strandpromenaden.
helt plötsligt började grannen "shaka loss" med en röjsåg i trädgården. det var så mycket vegetation och två man fick slita ordentligt för att få fason på häckar och buskage. det var effektivitet.

söndagen vaknade jag tidigt. när jag passerade marknaden klockan sju på morgonen, var alla i färd med att packa upp inför dagens kommers, utom två kvinnor, poff och alla blommorna var på plats. underbara buketter och jag vet inte hur de används men det var kors fyllda med vita rosor. så vackert.

morgonen var fräsch och strålande sol. med berg på båda sidor fick ljus och skugga fritt spelrum och som jag satt i hamnen i skuggan med solen på andra sidan gick solen över bergskammen och hela kotorbukten skimrade av ljus. och mitt i detta kommer en femmastad räseglare in i hamnen. ohboy, ohboy, ohboy.

eftersom jag var uppe så tidigt kunde jag fotografera små detaljer som annars försvinner i mängden.

för  att komma från gränderna klättrade jag i bergen. ingen utrustning och det var länge sedan jag höll på med detta. men bergen ovanför gamla staden har en slags ringmur som var så spännande.
jag klättrade helt efter regelboken upp, men nerför var inte lika elegant. jag är inte van att klättra ner, man slajdar i repen. det var lätt en sexa efter svensk gradering, och vill man ha svårare kan man ju alltis sajta en tia, de sk strukturtapeten, på andra sidan eller följa muren, rasta i en historisk port högt upp. så spännande.

eftermiddagen ägnades åt dalmatisk fishplate och vin från montenegro, så så gott.
och om man nu känner att kotor, crna gora/ montenegro är intressant kan man ju alltid ta en kurs i marinbiologi vid platsens universitet, men då bör man kunna dyka.
och detta är inget problem, i dubrovnik finns tre divingcenter och "apartimenti ten meters from sea and special price for you".
man kan ju alltid hacka upp ett par kilo korall så har man resan betald, julklappar och så.

jag vet inte om man får det men tanken är tilltalande.

budva.

en expanderande region i kotorbukten.
turismen har här ett starkt fäste.

jag vandrade längs den långa stranden, fullproppad med barer, restauranger, bungy jumps, alltalltallt och hittade en ekologisk öppning. en stranstol i trä i ddenna plastiska värld.
inkvarterad i en familj med två små barn, och där mötte jag crna goras blivande regeringschef. en vilja av stål. dottern i huset på fem år. en verkligt " hot banana" uppbackad av lillebror en pakt skulle man kunna säga.
jag blev imponerad, och kände att här har jag en överman.
Budva,, stränder, old city en kust stad i crna gora, med sommarturism.

podgorica.
en liten stad i ett litet land. med nybyggt och renoverat centrum. shopping och restaturanger.
här blandas gammalt och nytt i den fysiska niljön och även nya intryck och värderingar.
alla invånare kanske inte finner utvecklingen lika intressant.
man sersin stad förändras för mycket, för fort.
om jag skulle bo där skulle jag öppna en vegetarisk restaurang. en riktig ärt och bön och pressad morotsjuice. med olika stolar och mycket mönster, det typiska vindruvstaket och två utgångar.
i varenda hus finns alltid flera utgångar. frihetsälskande och flyktbenägna kanske.
i denna stad finner man montenegro. funktion prioriteras före färg och form. det skinnas en funktion. och kan man äta en meningsfull måltid och smtidigt se vilke stol man tycker är bra, vad man tycker om för mönster, poff. åh så praktiskt.
så är det.
vid ett besök på ett av stadens museum "ju muzeji i galerije podgorice" hänger en utställning. jag kan inte säga vaf konstnären heter för den var under uppbyggnad vid mitt besök.
med kvinnan som objekt, subjekt omgiven av symboler, koder överlämnar konstnären åt betraktaren att bilda sig en uppfattning om sexualitet, sensualism, vad är kvinnligt och vad är betraktarens projeceringar.
järv och elegant. jag tyckte mycket om.

till sist landade denna montenegro/crna gora resa i tivat. ett litet samhälle i kotorbukten som ännu inte nåtts av den stora vågen av turism.
inkvarteringen skedde i ett hus med flera utgångar som var under renovering. ägarna hade börjat en stor renovering av huset och förväntade sig väl att säsången skulle vara över, inte. nu hade backpackers nosat upp crna gora och nu skulle det besökas.jag var med på en rundtur med båt i kotorbay, mycket vackert med flerspråkig guide. turen skulle ta hela dagen från 9.30 till 18.00. start och mål i tivat.
det bästa med den båtturen var ett strandhugg i en liten by där man kunde campa under olivträden, så vackert.
med på båten  var ett kamratgäng från BUdva som skulle ha en trevlig lördag och de hade de. de drack och besökte alla attraktioner med samma entusiasm, och drack och åt. det hela var kaotiskt och vi blev försenade. 200.00 var jag i BUdva, fel buss och fick ta en lokalbuss till tivat.
de var glada och personalen var trött.
men man kan ju alltid promenera, titta på bergen och båtarna i hamnen.
jag känner väl att turismen utvecklar samhället i en riktning som inte var riktigt meningen, och att många tappar fotfästet i denna turistcirkus.sista kvällen var det ett hemskt åskväder. hela kotorbukten stod i givakt.

man skall ta han d om sina båtar.DSC01898 DSC01899 DSC01900 DSC01901 DSC01902