måndag 6 september 2010

pula – zadar med båt

efter fem dagar i pula var det åter dags att upptäcka något nytt. klockan 07.00 i gryningen avgick båten till Zadar. kroatien andra stad i storlek, med hamnen mitt i centrum. när man går av båten är man i staden.det var lätt att hitta och allt var glittrande vackert.

 

resan började i högt tempo men efter andra ön så blev det “engineproblem” och båten gick som vilken skärgårdsfärja som helst. så två timmar senare än beräknat kom vi fram.

runt zadar finns många små byar. jag tänkte att jag kanske skulle hyra en cykel, eller en moped eller bil, men la ned detta omedelbart. trasiga bromsar kan vara en trafikfara.  nu får man ju komma ihåg att västeuropa och östeuropa inte är samma sak. att en cykeluthyrare på gotland automatiskt kollar cykel efter varje uthyrning betyder inte att en sextonårig sommarvikarie i Zadar klara av samma moment. jag tror inte ens hon vet vad hon skall kontrollera.

inget på hjul att hyra för min del, inte här i östeuropa, där man tror att facebook fixar bromsarna.

jag får gå i stadskärnan.vi är i östeuropa nu. engineproblem.

det är väl inte första gången man får en dålig produkt av en östeurope, eller?

dag två vaknade jag tidigt och tog en promenad i den tidiga morgonsolen längs strandpromenaden.

här i medelhavaet har man  möjlighet att ha större båtar än i svenska vatten. skärgården.

och precis som i sverige vill ägarna ha sina båtar i fred.jag minns tydligt de immigranter i skåne som lät sina barn fullständigt förstöra vår lilla båt.de har sina rätigheter, grillar på stranden och barnen leker.

dagarna gick i släpande tempo. jag har nu vandrat runt i spilts gränder, i pulas gränder och i zadars gränder. dalmatien har sin specifika arkitektur.

sista kvällen vandrar jag och ett antal västeuropeiska turister runt i gränderna i zadar och se två poliser kommer tågande. en kvinnlig polis som med utsläppt hår som hon draperar på ena sidan och anser sig vara vacker. jag tror att de flesta västeuropeiska turister har sett en airbag, man har dem i ratten, i bilen.. ingen är intresserad.

det måste finnas reglementen även i östeuropa hur en polis skall vara klädd. att gå och fixa med håret under patrulleringen. löjeväckande.tror hon att kvinnlig skönhet skall pigga upp kåren eller? de manliga kollegerna klarar nog av att förse sig med detta i hemmet.

vad kan hon göra när en pundare kraftigt snedtänd sparkar in dörren hos sin f d för att hämta ungen på en stjärnpromemenad mitt i natten. blända honom med sin nya frisyr?

vem styr informationen i detta fria land? inte utbildade journalister i alla fall.

vi får se vad morgondagen har att erbjuda.