onsdag 5 januari 2011

tjanstekvalitet i sverige

tjänstekvalitet

inför steget in i eu formulerades en del riktlinjer, som till exempel tjänstekvalitet.
vad är tjänstekvalitet? detta för att främja rörligheten på den europeiska arbetsmarknaden.
detta får konsekvenser på en mängd områden. tjänstekvalitet inom svensk barnomsorg, vad är tjänstekvalitet? utbildningen för att arbeta inom svensk barnomsorg, vad är tjänstekvalitet?
för en svensk medborgare är det ett grundkrav att personalen har utbildning för det den är anställd för, men i storstadens ytterområden kan det bli en orättvisa i gruppens målsättning då man prioriterar språk och man känner personen sedan tidigare.
för en del invandrargrupper som är van att söka information är de nya reglerna inför EU en logisk följd, man förstår varför, och anpassar sig. för en del invandrargrupper som inte är van att söka information väljer man att ta ett steg tillbaka och föredrar dem man känner som talar samma språk, utbildning blir inte så viktigt.
detta får givetvis konsekvenser. det svenska språket används sekundärt, då man föredrar att prata hemlandets språk. den läroplan som finns följs inte då man genom sitt ställningstagande i språket, inte följer läroplanen och dessa barn halkar efter i den utbildning som barn i sverige förväntas ha vid en viss ålder.
det finns argument som: barn skall leka, barn skall vara barn och i hemlandet gör man inte så.
vi lever i en tid av information, svensk barnomsorg förväntas delge sveriges medborgare de redskap som finns för att söka information, hantera information, bestämma vad är information och vad är skvaller, samt lära sig något av informationen.
kunden avgör kvalitet på tjänsten. de vill ha en som talar hemlandets språk och är nöjda. det är deras definition på kvalitet.
i ett längre perspektiv har dessa barn brister i kunskap som behövs för att t ex börja skolan.
de invandrargrupper som är van att söka information, kräver utbildad personal för sina barn och sätter hemlandets språk i andra prioritet. det blir en orättvisa.
vad är tjänstekvalitet? och skall kunden avgöra vad som är tjänstekvalitet?

man kanske kunde uppdra åt de lokala politiker att formulera vad en tjänstekvalitet i förorten innebär och vem avgör kvalitet?