onsdag 5 januari 2011

tjanstekvalitet

jag frågade min granne, när jag bodde i Göteborg:
varför är hon den blonda längst ner alltid så sur och bitter?
jag vet inte. hon hade en svart kille förut och var alltid glad, nu har hon en svensk kille och ser alltid ut så där.precis så är det i göteborg. ingen får vara glad. det finns ett slags mörker mellan människor.
tjänstekvalitet
det finns proffesurer i tjänstekvalitet. hur skall en tjänst vara beskaffad, och vem avgör kvaliten?
kunden.
om jag inte är fel underrättad var detta inför steget in i EU. vilka kriterier kan man ställa på en tjänst och på den person som utför tjänsten.
den abslolut första frågan jag ställer är omvärldsorientering. skall man begära att personal som träffar folk från hela världen läser dagstidningar? skall en miljonstad ha tidningar på olika språk på tågstationen?
detta är informationsamhällets dilemma.
i debatten om tjänstekvalitet kan man utesluta östeuropa. där får man vara glad om man får behålla halva asken med cigaretter och hoppas at sängen inte använts till amorösa äventyr under min utevistelse. personalen spelar rollspel.
då får vi göra en avgränsning. turism i västeuropa.
kan man begära att hudkrämen och schampoot lämnas ifred på hotellet?
eller skall man informera personalen om att detta inte är varuprover.
vem skall informera, en granne, en chef, eller kunden.
skall de lagar som finns beträffande datorintrång gälla i alla de WIFI anslutningar som finns på inkvarteringen. skall de gälla även om personalen inte känner till den, eller tycker det är roligt att söka i andras datorer.
självklart att lagen gäller även om den inte läses.
turistsektorn bör saneras. lagar och förordningar bör informeras om och detta inte av gästerna. vi lever i ett modern civiliserat samhälle, och inte i någons rollspel, inte i personalens godtycke eller nyfikenhet.
vilka kriterier krävs för att arbeta i turistsektorn i västeuropa?

skall en arbetsmiljölag förbises bara för att personalen inte kan läsa den, eller förstå innebörden i den.
och är då den personen lämplig att arbeta inom turism, om man inte klarar att tillgodogöra sig arbetsinstruktioner.
denna typ av problem finns i Sverige också, dock i förorterna med immigranter som kräver arbete, och hävdar att SFI svenska för invandrare är dålig. man menar att svenskar inte kan lära ut sitt språk. mycket möjligt. men man får göra något själv också. läsa en dagstidning till exempel.


jag frågade min granne, när jag bodde i Göteborg:
varför är hon den blonda längst ner alltid så sur och bitter?
jag vet inte. hon hade en svart kille förut och var alltid glad, nu har hon en svensk kille och ser alltid ut så där.precis så är det i göteborg. ingen får vara glad. det finns ett slags mörker mellan människor.
tjänstekvalitet
det finns proffesurer i tjänstekvalitet. hur skall en tjänst vara beskaffad, och vem avgör kvaliten?
kunden.
om jag inte är fel underrättad var detta inför steget in i EU. vilka kriterier kan man ställa på en tjänst och på den person som utför tjänsten.
den abslolut första frågan jag ställer är omvärldsorientering. skall man begära att personal som träffar folk från hela världen läser dagstidningar? skall en miljonstad ha tidningar på olika språk på tågstationen?
detta är informationsamhällets dilemma.
i debatten om tjänstekvalitet kan man utesluta östeuropa. där får man vara glad om man får behålla halva asken med cigaretter och hoppas at sängen inte använts till amorösa äventyr under min utevistelse. personalen spelar rollspel.
då får vi göra en avgränsning. turism i västeuropa.
kan man begära att hudkrämen och schampoot lämnas ifred på hotellet?
eller skall man informera personalen om att detta inte är varuprover.
vem skall informera, en granne, en chef, eller kunden.
skall de lagar som finns beträffande datorintrång gälla i alla de WIFI anslutningar som finns på inkvarteringen. skall de gälla även om personalen inte känner till den, eller tycker det är roligt att söka i andras datorer.
självklart att lagen gäller även om den inte läses.
turistsektorn bör saneras. lagar och förordningar bör informeras om och detta inte av gästerna. vi lever i ett modern civiliserat samhälle, och inte i någons rollspel, inte i personalens godtycke eller nyfikenhet.
vilka kriterier krävs för att arbeta i turistsektorn i västeuropa?

skall en arbetsmiljölag förbises bara för att personalen inte kan läsa den, eller förstå innebörden i den.
och är då den personen lämplig att arbeta inom turism, om man inte klarar att tillgodogöra sig arbetsinstruktioner.
denna typ av problem finns i Sverige också, dock i förorterna med immigranter som kräver arbete, och hävdar att SFI svenska för invandrare är dålig. man menar att svenskar inte kan lära ut sitt språk. mycket möjligt. men man får göra något själv också. läsa en dagstidning till exempel.