fredag 4 februari 2011

livet i malmö

när man träffar en representant fran tredje världen i europa maste man inta en attityd som man använder för handikappade barn, översvallande.
da blir de sa glada, lever upp och busar. hittar pa historier som inte har nagon verklighetsförankring. det är sa roligt att hitta pa. de kan springa och gömma sig. skickar grannar och vänner att kolla upp individen. man skvallrar gärna och historierna blir mer än sanslös. men de kommer ju fran ett annat land och är sa söta.

jag träffade en man som sa sig vara fran argentina, och efter tva sötsliskiga dagar var audiensen slut. och nu försvann min cykel. ur mitt rum som jag hyr försvinner kaffe, the och livsmedel, hygienartiklar.
man ska första att man är kontrollerad.
jag är född i sverige och har rätt till min integritet och jag har rätt att välja mitt liv.
jag vaknar alltif tidigt och brukade i malmö besöka en affär som öppnade tidigt prata nagra ord med personalen, köpa kaffe eller bröd.
en rutin som jag uppskattade. helt plötsligt börjar polisen patrullera i omradet. känner sig mannen förföljd?
har polisen i sverige tid med sant trams. det kostar i en tid av struktuomvandling av offentliga sektorn kanske tillfället inte är sa väl valt.

unga arbetslösa människor börjar följa efter mig och blir guidade till biblioteket i en annan del av staden.jag arbetar med min univestitetsuppsats samt har en del andra ataganden, och för detta arbete visas ingen respekt.
man tycker det är sa roligt att speja, leka spion och rapportera.

som pricken över i var när jag dagarna innan jul gjorde en resa till danmark, dör att köpa julklappar och se pa köpenhamn i juletid.
jag fick mina stövlar sönderskurna.
om man kommer fran tredje världen har man bestämda asikter vad som är lämpligt.

jag vill inte ha med vederbörande att göra. vi förstar.

i malmö har näringslivet gjort ett lyft. öresundsbron, turning torso, citytunneln byggs med helt ny teknologi. arbetaren kommer fran utlandet enligt EUmodellen ökad rörlighet pa arbetsmarknaden.
tyska arbetare var först ut och med den tyska effektiviteten drog de upp riktlinjerna. östeuropeiska arbetare följde efter. de fick en ny teknologi, en helt ny kompetens och kan väl konkurrera pa arbetsmarknaden. sverige fick bra arbetskraft och ett tillfälle att etablera kontakter med de nya medlemsländeran. ett lyckat projekt fran bada sidor.

strukturomvandlingen av den offentliga sektorn är igang och dess personal har tyvärr ingen kompetens som inte finns utomlands.
sverige behöver en vital, ekonomiskt bärkraftig och kompetent offentlig sektor, detta är en ekonomisk nödvändighet.
att de östeuropeiska arbetarna inte skulle köpa sitt eget the kaffe eller schampo, otänkbart.
att den representant fran tredje världen med sina vänner skulle platsa i ett av dessa arbetslag, otänkbart.

när man da under sin resa kommer till östeuropa sa förändras bilden kraftigt. fran ett positivt arbetsklimat med kompetenta människor hamnar man i en värld som om klockan vridits 100 ar tillbaks. en trött personal som hellre ljuger än tar reda pa en uppgift. en personal som umgas med sina vänner pa arbetstid. ja, det var en stor förändring.
och jag umgas hellre med de östeuropeiska arbetarna med kompetens och allmännbildning, omvärldsorientering än idkar välgörenhet till representanter fran tredje världen.

jag finner deras kulturella mönster löjeväckande. det är möjligt att man i mexico delar med sig av the och kaffe i de fattiga fiskarfamiljerna i mexicobukten. men städera de batarna?

i skepparvärlden, med bara en kapten pa baten skall batarna vara rena och alla tampar skall vara hela, torra och surrade.
det kanske inte var sa i de fiskarfamiljer i mexico.

jag vill inte umgas. det blir för lag niva. de har sina vänner som gar igang pa salsa och blaskig öl, inte jag. och detta är bara att respektera.