måndag 7 februari 2011

minnen fran danmark

här i berlin har en kamratgrupp fran danamark anlänt. de betalar sin säng, sin mat, sin öl. de festar.

detta styr tanken till min danske vän, som resolut spikade igen dörren, vägrade betal hyra, el, värme och vatten.

han passar inte in i det danska samhället.

i stora staden i sverige, har vi en grupp invandrare som är här och studerar kulturen i sverige.
de vill inte bo pa hotell utan skall bo hos svenska ensamstaende kvinnor.
de betalar inte hyra, el vaten eller värme. de betalar inte mat, hygienartiklar och kräver pengar för sina studier.telefon.

de passar inte in i det svenska samhället.
det är frivilligt.

ingen tidsbegränsning.
jag hade en illegal bolivian i lägenheten i tva ar.
han skulle studera svensk kultur, detta bestod mest i att titta TV.
da han efter tva ar sköt häftklamrar i öronen pa min hund, med häftpistol tänkte jag.
"skall jag odla rattor ocksa sa du far kulturell mat, ditt lilla kräldjur".
men jag sa ingenting för jag pratar inte spanska.

sen gick jag, gav hunden till en vän.