måndag 13 december 2010

kroatisk dagstidning under luppen

under den gågna helgen var det kallt i zagreb. snön föll och vi med den.ner i soffan. jag passade på att studera dagstidningar i kroatien. jag köpte tre av de största tidningarna och se....
gediget hantverk. snygg layout, lätt att hitta. siforna flög likt änglavingar i mina händer. nu är min kroatiska vad den borde vara, men de omdömen jag fått av kroatienfödda svenskar är en kraftig besvikelse över de svenska alstren. och det förstår jag.
lördagen är bilafornas dag. klädreportage, matrepotage men även ett magasin med en seriösare inriktning.Obzor. här djupdyker man i aktualiteter och fördjupar debatten. völj eller völj bort, valet är ditt.
jag tyckte det var roligt.
tankarna vandrar i temat tidningar och under min resa från norr till söder har jag inte sett en utländsk tidning. ingen times ingen der spiegel. jag har varit på busstationer, tågstationer, hotell ingenstans.
fattigt kan man tycka.
en tanke man kan ha är den konservativa genderpresentationen. kläder och hygien presenteras av kvinnor. inte ett mansplagg i denna modebilaga. och männen diskuterar allvarliga utrikespolitiska ting.
men detta speglar säkert samhället i stort.
duktiga fotografer med en tvist och udd i bilderna, bra färgåtergivning.
hur läser denna människa egentligen? heltäckande, graanskkansde, kritiskt granskande och inget ungår det tränade ögat.

jag skulle önska att svenska journalister kunde studera europeisk press istället för som skånskan leta nyheter med mobilen. patetiskt. att verkligen snäva perspektivet runt sin egen person. vart är sverige på väg?

jag tackar de kroatiska journalisterna för denna läsupplevelse och ser mig nödgad att bjuda igen.
jag skriver en bok, fragmentarisk, postmodern i det dekonstruktivistska mönstret.
sån är jag och det står jag för.