torsdag 24 juni 2010

de tio dagarna krympte till sex dagar….

de tio dagarna på ön saaremaa blev bara sex. här i estonia firar man midsommar onsdag torsdag och förmodligen de tre övriga dagarna också.
den redan låga servicenivån blir till intet under dessa dagar.
men solen sken för det mesta. en busstur till öns mitt resulterade i en två timmar lång vandring i ogallrad blandskog.
min tanke var hela tiden vad händer om det börjar brinna efter en längre torrperiod, en värmebölja. träden stod så tätt att
bärkraften inte fanns.
tät undervegetation.
tankarna går till svenska skogar eller fastlandets skogar för all del.
i sverige ägnas stort utrymme åt viltvård, skogsvård och ett livskraftigt trädbestånd. dels för att det är ekonomiskt men också för älgjakter bland annat.
på ön finns ingen brandkår som klarar en skogsbrand.
och krossat glas överallt.
vem går på gatan och dricker öl för att sedan krossa flaskan i gatan. vilken förälder tillåter sin tonåring gå drickande öl ur flaskan, det är spritkultur.

och jag råkade besöka en restaurang som serverade pulversoppa.
men kocken var så söt i sin nya kockskjorta så det gjorde ingenting.
att hyra en cykel för att studera omgivningarna gick om intet då det var glas överallt.

jag kände att midsommarfirandet skulle uppta hela öns uppmärksamhet och att jag inte ville delta så jag reste till tallinn.
och se det var en annan historia

DSC00489 DSC00486 DSC00488