söndag 27 juni 2010

en dag i tallinns botaniska trädgård

Tallinns botasniska trädgård var en riktig highlight.
Så välordnad och vacker. Blommor och planteringar är verkligen tallins styrka.
Rosarium
azaleadal
syrenberså
stenparti: rock garden
och stora ytor med trädplanteringar.
En enorm rabatt med iris i olika färger.
Ja se detta var ett riktigt äventyr.

        “and the rock garden really rocked”

i växthusen med tillhörande café hade en ung estnisk konstnär vernissage. jag har en viss allergi mot siden målningar och broderade tavlor, men denna kvinna hade lyckas skapa ett starkare uttryck utan att förlora motivets skönhet. jag tyckte det var vackert. Jag var där 11.00 då de öppnade, var med och öppnade grinden och efter detta kom familjer. Någon hade en liten fest i parken.
Denna soliga söndag var det dags att “refresch” familjerelationen och varför inte promenera i botaniska trädgården.
På bussresan tillbaka såg jag en strand och en marina. Så eftermiddagen vandrade jag längs stranden till Pirita och eftermiddagen ägnades åt rask promenad och att titta på vindsurfare och kitesurfare på Pirita beach.
Sedan promenerade jag tillbaka. Många cyklade, rollerskates eller powerwalkade. Lätt motion denna söndag.
Alla har vi väl ett par kilo som skall slipas bort.DSC00768 DSC00722 DSC00723 DSC00725 DSC00733 DSC00735 DSC00736 DSC00756 DSC00766