tisdag 29 juni 2010

saulkrasti 26 grader varmt celsius

denna dag i lettland, strålande sol och varmt, valde jag att fly asfalten för att upptäcka sandstranden i Saulkrasti.

trots den lätta brisen kände man att det var varmt.
jag vandrade på den flera mil långa sandstranden och hittade en liten kubformad restaurang med puffar som man kunde sola på.

man kunde hyra jet-ski eller bara dricka sprit eller som jag. äta en fiskrätt med sallad.

ja denna saulkrasti beach var min räddning denna dag.


kanske inte viktigt för dig men viktigt för mig....
man ser ju en del när man vandrar runt i främmande stad. i byns affär som denna förmiddag inte var välbesökt, tio personer

kanske och två kassor.
här kommer en kvinna inforsande, tre personer i kö och hon har glömt en sak så hon ber en väninna passa hennes plats i kön,

det är tre personer i kön.
då är man stressad. hon hade så mycket att göra.

så kommer jag ner till stranden, där hittar jag en ung familj med ett litet barn och där är alltid allting på plats. det är

handlat, det är städat och det är tvättat.
denna unge familjefar känner ingen tillfredställelse i att ha en fru som stressar runt för hans skull.
jag vet.
så olika.

en dag på stranden bara.

DSC00811 DSC00812 DSC00813 DSC00814 DSC00816

väl tillbaka i riga skulle jag köpa en baddräkt som jag sett under gårdagens kvällspromenad men jag hittade inte affären.
vad arg jag blev. jag som alltid hittar rätt, hade missbedömt avståndet eller var jag för trött eller var det bara för mycket

nya intryck.

det är stora bekymmer vill jag lova.