onsdag 16 juni 2010

tankar runt en kuststad vid östersjön på andra sidan

haapsaalu

det regnar i haapsalu

och detta passar mig precis.
jag måste ta tag i kilona. man kan ju inte se ut som en flodhäst bara för att man kommer från södra sverige.

jag besökte stadens tygaffär, inga lingarner. och skulle man av en tillfällighet ha en pojke som kanske gillar motorcyklar, fotbollar eller bilar så kan man inte inreda för honom. så mycket syntet, så mycket rosa.

och naturligtvis, man skall var lite speciell. kunde inte engelska. visste inte vad wool var. att i detta läge börja prata om ekologiska tyger, växtfärgade garner skulle bara kännas som att förnedra.
inte min typ av affär.

man förstår nu varför det bildas kluster. borås zagreb osv.
annars kan man ju alltid sova. det är tyst och lugnt. mycket mygg.
i denna miljö med hus i miljonklassen skall nu en vinter åter komma. här är oljepannan en kommande kostnad.
efter mexiko kommer oljan gå nupp minst det dubbla och ebnsinpriset likaså.
vad skall man göra.
åka taxi?

haapsalu 2

jag tog en promenad på lördagmorgonen klockan var halvåtta och jag gick ner till hamnen. det finns ett grönt stort trähus som renoveras för EUpengar av lokla hantverkare.
huset kommer från nån höjdare under sovjettiden som hade sitt sommarnöje här och nu skall det rustas upp för turister.
halvåtta denna morgon efter allt regnandet sitter de lokala hantverkarna på det gröna husets tak. så lojalt. det går inte att arbeta under pressenningar i regnet så man får ta tideen som finns.

för det hade väl ändå inte regnat in. det regnar ute.

huset kommer att bli så vackert när det är färdgit.och som en extra knorr skapat arbetstillfällen. vidare på min promenad finner jag en grupp män som lyfter ut lister genom fönstret på ett övergivet hus, man får hoppas att ägaren visst om detta.
haapsalu.