söndag 18 april 2010

forsta motet med Zagreb

att anlända till Zagreb fredag kväll och ta en taxi till ett hostel ger ingen bild av Zagreb.

enligt taxichauffören ar det bra luft i Zagreb.

i Sarajevo innan regnet kom var det svårt att andas. inversion.

sarajevo  ligger i en gryta omgiven av berg och det blir en kraftig smog vid lågtryck.

tro mig

lördag morgon, alla var otroligt förstaende och gulliga pa hostelet men lördag förmiddag i Zagreb var en return to reality.

vackra hus, rena gator och vackra människor som gör sina inköp pa öppna marknader.

frukt och grönt i prydliga pyramider och vid apelsinerna gröna kvistar från apelsinträdet som dekoration.

här bryr man sig om vad man äter.

man minns möllan.

jag lagger ingen skuld pa torghandlarna. man tröttnar pa tiggeri och svineri. tro mig.

och jag fick köpt mina souvenirer av kvinnor. dukar tillverkade traditionella mönster. ett kvinnligt uttryck.

har rör man sig i den kvinnliga sfären; mat och hantverk; men med en ordning som tyder pa en genusordning i balans.

detta ger mig och alla andra energi att ta tag i tvätt och vitamininköp,

man kan tycka vad man vill om detta men när man ser välvårdade kvinnor väcks överlevnaden i en.

tvatta , duscha, äta vitaminer, klippa håret osv.

prydlighet, tack for detta Zagreb.

eftermiddagen fick bli tvättdag men sa var jag tvungen att åka tram nr 6 ut till sopot och titta på contempory museum.

och pa vägen hittade jag en intressant mur med unga okanda artister som målar muralt och jag hittade också ett område med ny arkitektur. dock hittade jag inte museet men spårvagnsturen var inte forgäves.

zagreb ar en stor turist stad pa sommaren och man forstår varför.