söndag 4 april 2010

påsk i belgrad 2010

Denna söndag firade man påsk i Belgrad. Gårdagen var fylld av festande. Ägg för barnen och fest för de vuxna.
Jag har ingen delaktighet i detta så jag föredrog att fira med inköpt konfekt och serbiskt vin. Det var såhär att und3r mina utflykter hittade jag ett konditori som gjorde egen konfekt för120dinarer per kilo i skildjan, the bohemien district. Och jag köpte dessa godbitar samt det serbiska vinet Svarnac och intog detta till klockors klang en morgon i Belgrad fortess.
Detta vin Svarnaqc fungerar utmärkt till choklad och är ett utmärkt vin för uteserveringar.
Jag känner att efter den mässa innehålland gregoriansk sång att jag firat serbisk påsk tillräckligt.
Nu är nästa problem Bosnien eller Montenegro.
Montenegro är vackert och de4t finns hav men Bosnien är som hemma. Jag har lärt känna månaga bosnier i Sverige och trivs med detta. Det blir nog Sarajevo.