torsdag 8 april 2010

min bild av islamisk arkitektur

min forsta dag i Sarajevo var en dag i bildens tecken.

jag gick ut tidigt men inte tidigt nog. jag promenerade langs floden Miljacka for att inte komma vilse. I Sarajevo finns hus, stora hus, fula hus, sma hus och vackra hus. denna dag inriktade jag mig pa att fotografera islamisk arkitektur och var sa engagerad i detta att polisen dok upp och sa att sa far man inte gora. jag hade fotograferat ett fonster pa en arabisk ambassad. efter att deletat bilden och visat passet och sett bilderna av alla minareter forstod de att jag var en dum turist.
i old town spalade man maktteater,. en grupp unga skadespelare spelade gatuteater pa styltor om makt och lojalitet. solen sken pa ond och god i old town som denna dag var fylld av besokare. alla satt pa cafeerna eller strosae runt bland varldsarvsgranderna.