torsdag 8 april 2010

reflektion Belgrad

Denna tisdag I Belgrad hade jag en del att göra. Köpa biljett till Bosnien,
Efter att ha gått igenom mina saker och sett vad om fattades, gjorde jag en shoppingtur.

Bussen till bosnien skulle avgå tidigt nasta morgon sa jag resumerade Belgrad pa hotellet.
Medlem av EU, vilket innebar okad rorlighet av manniskor och varor. For att framja arbete eller turism.
Att som ensam kvinna resa I ett ekonomiskt sytem som varit jamstallt ur konsaspekt, kan ha sina overraskningar.

Information. Jag tittadeen del pa den TV som fanns pa hotellet.Fashiontv var en kanal som gick dygnet runt.
Foxcrime var en kanal som visade repriser av kriminalserier sa gatt som dygnet runt.
Discovery channel var en riktig hojdare. Denna manad var avsedd for turbomonth vilket innebar att amerikanska man designade och renoverade bilar, ett tips for den serbiske mannen kanske.
Vidare fans ett program, ocksa amerikanskt:
How stuff are made.
Dar tva man sprangde eller demolerade olika saker. Det avsnitt jag sag visade tio olika satt att krossa en glasdorr utan glashammare.
Ultimate survivor dar huvudpersonen utan utrustnig tog sig fram I olika terrangtyper. Aven har inslag av sprangningar och explosioner.

Detta ar ett genomgaende tema I balkanTV sprangningar, bomber och bilar.
Vidare fans ett program pa torsdagar med missbildade barn, fysiskt missbildade, den psykiska statusen pa serbien kan jag inte ta ansvar for.

Med dessa informationskallor och grannen som nyhetskanal blir kunskapsnivan tamligen knaper. Vad eumedlemskapet inneburit har gatt den serbiska kvinnan helt forbi, detta ar helt uppnbart.
Har kanner jag en stor skillnad pa ost och vast, I informationen.
TV visar likt en spegel vad serbeb tycker ar roligt.
Sprangningar och missbildade barn.

EU innebar en ny ordning for import och export vilket aven innebär kläder, och det ar stor skillnad pa fashionTV och kvinnan pa gatan, I kladstil.

Men belgrad har mer att erbjuda an TV. Modern arkitektur, gammal arkitektur och ar en miljonstad, vilket innebar en viss karaktar.
Dock kanner val jag att om EU skall bekosta renovering av alla museum och historiska platser bor man kanske ha ett visst tidsperspektiv I sin planering
.
National gallery skulle enligt internet vara stangt 2003 till 2005 men vid dorren sager den sömnige vakten att det ar stängt, och nu ar det 2010.
Museu of contempory art: stangt. Hur lange? Vet inte?
Äts pengarna upp av administrationen eller vad ar det fragan om.man blir inte imponerad.

Det känns som att släpa pa sin efterblivne lillebror Östen. Daligt uppdaterad och följer föregående talare, lojal.
Och visst, det kan kännas utlämnande att visa upp sin konstnarer, men de tar darfor man har museum, man gar ju inte hem till dem och rotar i underklädeslådan precis, eller?