fredag 23 april 2010

zagreb ett aventyr

SDC15504

Det skall finnas en konstgjord sjo I Zagreb. Jag beslot mig for att se detta underverk. Tramen till Save most och promenerade runt den sk ön. Och kom fram till en fridfull plats, med cafeer och en roddbana med Zagreb arena I fonden. Var jag I TV eller?
SDC15469
Men innan jag kom ut till denna konstgjorda plats besokte jag som vanligt modern arkitektur.
Oh boy, oh boy, oh boy.

Ny dag.

SDC15534 Denna dag skulle Zagrebs naturpark besökas. Slmeje.
Man tog bussen upp I en serpentinformad bana. En bedarande utsikt genom det skira, gröna floret.

Val uppe pa krönet kunde man vandra olika leder. Eller besöka hotellet pa krönet. Har finns aven en snowboardbacke vintertid.
Denna dag agnade man sig at biking. Att ta cykeln upp med bussen och sedan susa utfor tedde sig som en ultimat utmaning.
Det var verkligen högt.
Sjalv vandrade jag en lagom slinga langs en ravin och kande mig sa Humble som man skall nar man vandrar I underskön natur.
Som alltid finns det en grupp som ska göra fel. Dena dag var det en grupp aldre manniskor som med vita klader skulle idka naturliv. Det hela blev fel och de skrattade lite for hogt, pratade lite for hogt. Vem bryr sig?

SDC15542
Eftersom jag nu hittat Contempory museum besökte jag det pa vagen hem. Detta mysterium som kallas tram Zagreb börjar att form av ett kommunikationsnat och inget djavulskt pafund för att leda den hjalplösa turisten fel. som inte kan lasa kartan.
Museet finns I ett nybyggt hus. Och utstallningarna var kul. Speglar sa att jag kan kanna mig delaktig I konsten. Men huset var sa lustigt. Et hus byggt for att vacka nyfikenheten, och ett hus för hjarnan, man fick verkligen tanka sig for var man satte fötterna sa att man inte trampade I klaveret.
Nagot att tanka pa för den normalt sa frisprakiga turisten.
En liten uppmaning kanske att halla tand for tunga .

 SDC15552

Ny dag.

Denna dag sken inte solen, sa det passade bra med lite exercis för att hitta formen. En timme I bassangen skulle fa mig pa banan igen.
Har I Balkan har man damer som passar kladerna det ar lite olika system med galgar och boxar som man lamnar in. Inga skap.
Vattnet ar rent och klorerat.
Overallt finns simklubbar som tranar de sma till blivande OS-medaljer.
I reception satt en grupp barn lugnt och stilla pa stolar, de tittade pa en tv som fanns I det möblerade rummet.
I sverige hade barnen inte suttit stilla de hade sprungit runt, brakat och haft sönder blommorna som fanns I rummet.
Varför? Varför protester svenska barnen, kanske for att de inte vill ha outbildad personal. Hur kanns det som barn att alltid ha outbildad personal for att den personen skall ha nagot att göra, eller behöver pengar. Outbildad.det klart att man brakar, protester.
Sarskilt I förorten, eller?
Jag gillar badhus, men jag gillar inte outbildad personal.
Jag vet att simmare har snygga kroppar och ar fruktansvart fokuserade. Fran tidig alder lar de sig att disponera och organisera, se detaljer, se helhet och de ar val rustade for detta liv I informationsaldern.
Lite skador I simning ar det ocksa.
Regnet lag I luften men ett besök I botaniska tradgrden hanns med och dar hittade jag runda former pa ny modern arkitektur.
Oh se en hel mur med kommunikationsgraffitti.
For bilden var detta en bra dag. Det galler att ha perspektiv pa tillvaron.SDC15563