lördag 24 april 2010

zagreb ett äventyr 2

En fredag I Zagreb borjar med att jag hittar denna mur med graffitti I form av kommuikation. Solen tittar fram och jag beslutar mig for att ga pa stan.

Eftermiddagen blir ett besok I moderna galleria I centar.
Tvahundra ar av kroatisk konst.
Sa fräscht
Helt rensat fran symbolic, undertoner och associationskedjor.
Osteuropas konst präglas av ett kraftfullt eget uttryck, sa langt fran fjäskandet man kan komma.
Man trottnar pa sveriges tillrättalagda konceptkonst, med roda tradar och billiga material.
Med den nyinkopta cdmusiken I oronen bevistade jag detta museum, musiken av arabinspirerad, och antligen lämnar populärmusiken sambarytmer och visselpipor, det är mer än trakigt. Heta latinrytmer.

Nu borjar denna vistelse närma sig slutet och jag känner väl att jag har sett nedklottrade husfasader, trotta kvinnor I billiga kläder, kanske man behover lite miljoombyte.
Catch the day
Lordagmorgon I en egen park. Jag har tjatat och fragat I receptionen men nu kände jag att jag var stor nog att hitta sjalv.
Park suma Jelenovac.
Jag ställde klockan pa fem och gick iväg med min frukost.
Jag promenerade längs huvudgatan Ilicia och hittade parken. Solen gick upp och morkret forsvann och ljuset kom.
Jag satt och at och drack
- frukost I det grona. Naturligtvis var en kroatisk flicka tvungen att ga just där med en hund.en gul hund,  annars faglarna kvittrade och bilarna med sina airbags var nagon annanstans.
Sedan gick jag hem och duschade när alla hade gatt ut. Man maste ju visa respekt for andras vanor och tider. Jag duschade och bytte kläder.
Minglade pa stan, drack kaffe pa en uteservering, som ett hundratal andra kroater och gick tog tramen hem.
Här I Balkan satter man sina folkdrakter pa museum, man är inte sa road av att dansa traditionella folkliga danser pa gatorna utan nar man dansar sa dansar man modernt I moderna klader.
I morgon besoker jag nog parken med ZOO, det var sa trevligt där.

Med en djurpark for barn.