söndag 2 maj 2010

en vecka i Split, badort i Kroatien

Denna dag den 26 april lämnade jag Zagreb för att fara vidare till Split.
Fortfarande Kroatien sa inga passkontroller eller ny valuta.
Solen sken från en klarblå  himmel och resan gick genom ett bergigt landskap.
Jag kunde återknyta till min tunnel Novell, och blev så  stolt.
Det var en del tunnlar pa vägen.

och detta gav en impuls att fundera över Hallandsåsen.Dar dumheten och övermodet tagit varandra i hand for att dansa alldeles for svåra steg.
kanske en danskurs

Väl framme I Split, som förmodas vara vackert.
Och jag beslutade mig for att promenera längs havet på  strandpromenaden.
Och in I granderna men
Ohboy ohboy ohboy så  vackert.
Det var verkligen pittoreskt,
Jag hittade Meri hostel, apartamente. Naturligtvis många trappor, men här pa vinden är jag.
Hamnen nedanför mina fötter.

Dag 3
Eftersom jag var sa lat igar . Jag kollade pa split ok. Men det var mycket rodvin och skrapTV.
Foxcrime och croatia top list .


Jag vill inte saga chabloner, klicheer men lite over the top var det.
so cheap and dirty.Top listan var inte att leka med. aldre man forfor ung kvina, och lamnar henne , sorjande.var ar romantiken?
Men fox crime gor en aldrig besviken. Gamla krimmis  hela dagen.
Denna dag gick jag ut tidigt, tog en promenad pa Marjan, en udde med rekreation.
Dar kan man vandra langs stranden.vilket jag gjorde.
Vid tiotiden tog jag lokalbussen till Trogir.
Forst skulle jag aka till Trigor, men det fanns inte sa en dam I bussnformationen upplyste mig om att det hette Trogir.
OK.
Split ar stort och det ar valdigt latt att man grottar in sig I granderna dar jag bor. Det ar vackert, spannande och exotiskt. Men man far disciplinera sig.
Trogir var en vacker plats. En kanal. Langs strandpromenaden fick man en kansla av Bretagne, och for mig var detta iente enbart behagligt.
Da borjade jag lanmgta efter Bretagne och den kanslan har jag inte I spilt. Det var en trevlig utflykt.
Det enda som ar att fortalja ar att jag naturligtvis gick fel.
Over bron och hade en tanke att titta lite pa hus for att sedan promenera langs stranden, dock kom jag langre och langre in I bostadsomradet ett fridfullt villaomrade med oppna grindar och jag trodde att jag gick vagen och kom in I en tradgard, sa dumt. Jag vande och fick ga hela vagen ner till hamnen.
Sa dumt. Det galler att veta var man satter fotterna sa man inte klampar I klaveret.
Att titta pa inhemsk Tv ar intressant. De har Idol, halvatta hos mig. Fem personer bjuder varandra pa mat och lagar mat I sina kok. dating program.
Jag gillar det.
Men fox crime ar nr ett pa min lista.
Mitt rum ar som en budoir. Agarinnan hart inrett efter mina skor.
Hu kunde hon veta att jag har roda, svarta, graa och beige skor. Precis de fargerna ar det I  mitt rum I grnaderna. I Split.

En torsdag I Split kan gestalta sig sa att man vandrar runt rekreationsomradet marjan och hittar en underbar restaurant Benedict pa beachen bene.
Sedan kan man ta baten till staden supetar pa Brac island. En vacker o. Jag hade formanen att hitta en privat strand med tillhorande tva vackra ynglingar. De var ca sjutton ar, med bar overkropp och jag kunde ju prata med dem, kanna mig ung pa nytt, flirta litegrann. Kanske lara dem ett och annat om forforelse.
Verkligheten var nog den att dessa goodlooking guys kunde allt de behovde veta.

Efter att ha sett Kroatia top tlist med aldre man, yngre kvinna kanns det lite sunkigt.
Jag har akt bat I adriatiska arkepelagen. That’s amasing.
Det var sa vackert, sa mycket ljus, sa mycket ljus.
Sa kopte jag en rallyjacka ocksa, en rod. Sa nu ar jag snygg.tro mig, tro mig.