tisdag 18 maj 2010

osorterade fragment i ungdomsdebatten…

denna helg skall man i min gamla hemstad ha en karneval.

ute i betongen.

TV i Sverige har visat kandisar som dansar och utvecklas, amerikanska dansare som dansar i olika stilar, tavlingsdansare som dansa tiodans. jag tror t o m att goteborgs underbara latinpar varit i etern. Man har haft topmodell och deisgnprogram.

dar proffs och blivande proffs visar sina arbetsdagar, men i goteborg hyllas amatorismen.

och vem blir kung och vem blir drottning?

jag har under min tid i Balkan sett kulturella drakter, kulturell dans och kulturell mat, och jag kan inte saga att det ar amatormassigt, men det ar betongens kulturella ovning.

man har aven pa svensk TV visat generation fett, biggest looser, du ar vad du ater och flera bantbibgsprogram. och kanske detta har med att gora att barnfetma i betongen ar ett stort problem.

trots detta tror och anser betongens ideella krafter attde starker uga kvinnors sjalkansla. de ar fullstandigt overtygade om att de kulturbidrag de far fran kommunen starker kvinnors genusidentitet. i andra stader reser man, prioriterar utbildning, miljoombyte. olika fritidsintressen. att dessa kvinnor stannar i betongen och far manga barn, inga eller underbetalda arbeten ser man som en logisk konskevens. amn lever i en bubbla.

….

har i Vilnius har man inge Krva som i gbg, dar arbetslos ungdom med dalig skolbildning hanger kvall efter kvall. har i vinius finns ingen korva. man hanger i hallen till et hostl istallet. det ar fargade lampor utanfor och man sitter i en soff och stirrar in i ett kylskap med sprit och ol hela kvallen. en tisdagkvall. vid tvatiden srar man hem. dessa kan inte ha nagot arbtet som vantar dagen darpa.

arbetsmarknaden ar saljarens marknad i ett kapitalistiskt system, da blir det sa.

….. i bratislava bad en grupp uppkaftiga hogljudda, gapiga unga kvinnor mig att ta kort pa dem. jag sa nej. jag skulle aldrig i hela mitt liv ta kort pa nagon for att den bad mig.

detta uppfattades som olydnad och man blev hemskt upprord, ut pa facebook.

jag har aldrig sett manniskorna forut.

jag var upptagen med hostelets dator, surfade och det var folk som vantade pa sin tur.

men visst skall hon fotograferas. det finns manga flickfotografer som vill ha lydiga objekt framfor kameran, nakan.

i bratislav fick jag min kamera stulen i det hotellrum jag hyrde.

i prag pa stationen plockade nagon min nyinkopta kamera ur ryggsacken.

tillfalligheter?

alla dansar inte efter trasproleteriatets pipa. inte jag i alla fall.