lördag 29 maj 2010

tallinn i maj 2010

jag hade i och för sig bestämt att tillbringa tio dagar i Liepaja en lettisk kuststad, men all accomodation var upptagna över helgen sa jag fick tänka om.
jag tänkte Tallinn, större sta dså där finns det plats.

och visst, nu skall jag tillbringa tio dagar i estonias huvudstad.
denna lördag i slutet av maj hade jag tänkt åka ut på en av öarna i estonias skärgård, men vädret tillät inte detta äventyr.
så planerna fick ändras, och jag fick en chans att städa i mina grejer efter fyra månaders kuksande har jag så mycket onödiga saker.
laddade de batterier som behövdes och uppdaterade de sajter som skulle uppdateras.
nu känns det sommar.
lite mer avslappnat, lite mer sömningt.
sovmorgnar och tidiga kvällar, myggbett och stranden.

nu börjar sommarlovet.
tallinn var en överrskning. en stad med själ. här finns det senaste, senaste i arkitektur blandat med underbara trähus i olika grader av förfall.
I love it.

dock finns en grupp sk svenska businessmän, som värdinnan uppöyste mig om, och detta var ett inte lika själens föreningsmöte precis.
fredag, riggade och vittring.

här kändes det helt rätt att köpa estisk rockmusik och se jag fick tag i en skiva med . gruppen hette Metsatöll. geniuin, rå rustik rock med gitarrsolon, riff baktakt i kaggen.
inslag av folkloristiska instrument. helt vilt.
jag gick igång på detta.
det kanske vore en nytändning för KB eller Debaser i malmö som har en lite mer opolerad approach.
estniskan ligger väl i slaviska spåkbagen så hä är ett annat uttryck än amerika, ochh england.
intressant.
imorgon skall jag till Haapsalu, men i östra delarna av Estonia, runt narva, ojojoj. där blir det annorlunda.