onsdag 28 juli 2010

det etablerade konstuttrycket i riga….

efter dagens museebesök skulle jag bekanta mig med den lokala dryckeskulturen i cider. restaurangerna har två sorter äpple och päron.

i österlen och framför allt i bretagne där jag fått min uppfostran är cider en dryck baserad på äpple med olika grad av sötma.
så är det inte här.

i livsmedelsaffären var det rött och grönt och flaskor eller burkar. allt var sött, sött.

ärligt talat jag hällde ut hälften av de produkter jag inhandlat.
och  gick på en bar och drack kaffe för att komma tillbaks till livet.
det var en hemsk upplevelse.

konst i latvia.
det var ju uppgiften denna resa.
jag har besökt stadens privata gallerior och funnit en ljum upplevelse.
detta hade aldrig kunnat vara tallinn eller litaunia.
på dagens agenda stod museum. contempory var ett intressant hus men jag har sett det förut. de projekt som erbjöds,

vem bryr sig?.

för tio år sedan i paris eller berlin hade de inte uppmärksammats. de hade varit  för amatörmässiga.
nationalmuseet, intressant hus med en mängd tavlor. ett kostsamt projekt som enbart befäster den bild man har av rigas konstliv.

museet för foreign art var inrymt i stadens slott och här var holländska mästare, tyska mästare från 1600-talet, 1700-talet.
här koncentreras måleriet runt perspektivet och ljuset och de stilleben som presenterades, visade just detta, och porträtten

just detta.

gårdagens besök
lativa under ockupationen 1950-1990 gav,anser jag en snedvriden bild av ryssens inblandning i konstuttrycket.
att skylla amatörmässig och dåligt skolade målare på en rysk övermakt är lite väl magstarkt.
bristande teknik och ett felaktigt val av motiv är tecken på dåligt måleri inte på förtryck.
'
estonia och lituania har en helt annan konstupplevelse under dessa år. en bländande teknik, men en begränsning i val av

motiv.
detta gäller även latvias konsthantverk. sten, keramik, trä och framför allt textil.

i st peters kyrka visas  just nu en textil utställning. inte med religiösa förtecken utan mer att motverka fördomar runt textila

arbeten. den broderade tavlan.
här fanns ett utbud från stram återhållen konst till den djärva provocerande urkraften som det textila uttrycket kan behärska.
allt presenterades i denna vackra gotiska kyrka..

inom konstbegreppet måste man skilja på
teknik
uttryck
placering i tid och rum, livslängden.

under tiden studerar jag graffiti. här i riga har man haft under åren ett antal festivaler och you tube presenterar filmer

med olika verk och intryck. intressant.

detta är en lokal figur som figurerar inom rigas vägguttryck

DSC01175