söndag 18 juli 2010

det går som en dans….

det regnar i riga, efter en lång tid av sol och hetta. detta gör att jag snöar in i computerworld.
you tube.

sjuttio-åttiotalet jag minns.
de vilda festerna på gayklubbarna innan jag fick barn.

i en tid av motstånd. vi tog avstånd från diskriminering, vi tyckte saker, vi hade en politisk åsikt. vi var

samhällsförändrare.

jag drunknade i DEVO, erasure, depeche mode, talking heads, och mindes en tid i göteborg. efter proggen, nationalteatern

växte en ny rörelse fram
garageligan. underground, med tydliga influenser från englands musikklubbar.

det var tider det.
i göteborg var musiken levande, allt från dansband i nordstan. jag tror det hette generalen. trubadurer, rockklubbar.
extremt.

var är detta nu?

någonstans avstannade leklusten, musikaliteten. kanske i samband med alla salsaklubbar med gratis danskurser.
man skulle röra sig i mönster.  dessa desperata sökande efter lojalitet. man skulle göra något för att få vara med, i göteborg.

hammarkullekarnevalen och göteborgskalaset, visa att du är kompis.

jag tittade vidare i you tube och hittade lady gagas konsert i maj stockholm.
''den bruden ksn ösa. ojojoj.
och en video där hon dansar med någon av latinamerikas juntor.kanske chilejuntan.
och cigaretter.

symboliskt sätter hon den lilla världen under luppen och plockar fram med pincetten.
själv har jag fått stifta bekantskap med något som skulle liknas  vid chilejuntans hårdhänta behandling. på ett svenskt daghem. det är ju bra om man vet vilken världsdel man befinner sig i.

denna outbildade latinamerikan sliter bort en sexårig pojke från matboret och skriker. jag vet fortfarande inte syftet med

denna patetiska uppvisning. pojken var sex år och vägde trettio kilo. men det finns väl brudar som tänder på sånt.

en auktoritär och gammaldags uppfostran. jag gör det inte. den typen av våld passar inte i svensk daghemsniljö,

då man betalar för platsen.
om det hade varit en snyltare, ingen åtgärd, men föräldrarna betalar för att barnet skall vistas i trygg miljö.

så kan det vara i svensk förort.
men som sagt det finns brudar som tänder på sånt.
...alla min kvinnor....

alejandro, sjunger lady gaga.

som nunna eller i bara mässingen.

andy bell, erasure. spelar i en helt annan division. högklackat för att komma upp sig i samhället, tyngdlyftardräkt är

verkligen ett lyft.
här finns tydliga influenser av den debatt som pågick i slutet av åttiotalet.
varför dansar han med skedar?
i stand by your man visar andy häcken i den paljetterade cowboykostymen som i vilda västern.

här uppmanas kvinnan att stå ut med mannens snedsprång, kämpa på i den grå vardagen, tvätta på.
var är detta nu?

var försvann dessa ideal,

var har förortens enkla sanningar tagit vägen.
det finns bara en kapten på en båt, jag tog på mig matrosmössan direkt.
en karl som vet var skåpet skall stå,DSC01084

jag möblerar om till musik, elektrisk

….jag jobbar med musik…. elctric

 

….och hösten och vårens trend är blanka syntettyger, satängvävda med spetsar.

blanka tyger och kantat med spetsar, och sängkammarblick.

om man behöver hjälp med att lura ner flickorna i sängen.