lördag 3 juli 2010

en latvian identitetssökning denna lördag

efter att ha läst på K waldemaras filosofi om den lettisk folksjälen och bevarande av den lettiska kulturen. beslutade jag mig att i denna anda promenera i Riga. det blev en kaloririk promenad, vill jag lova.

 

jag började med att besöka en musikaffär och köpa lokala cd:s

Soundarcade

Tesa

och detta är inget för Malmöborna, för subtilt. kanske Helsingborg med sin närhet till Danmark är mer mottagliga för denna typ av musik. har kommit längre i sin musikaliska utveckling.

efter att ha plockat in dessa musikaliska upplevelser i min mp3 var det dags att angripa den kulturella maten.

på en restaurang i old town åt jag lokala sausage and drank local beer.

mycket mat inbjuder till en promenad i en av Rigas underbara parker. en het solig dag är dessa parker så svalkande. där var jag tvungen att prova en lokala glass producerad i Saulders.

jag fortsatte min promenad med tesa i lurarna och fann ett av Rigas genuina konditorier. och nu pratar vi cafekultur. inte en prick på glasmontrarna eller blecken. och vilka bakverk som konstverk.

mycket kalorier men nu är Riga  out of the list of to do.DSC00896 DSC00892 DSC00894