tisdag 13 juli 2010

litteratur i klaipeda

denna dag skulle jag leta efter litteratur om de litauanska trakorsen.
receptionisten tipsade om en bokhandel som fanns vid busstationen och ar fanns
sprakkurser i engelska nyborjare till universitet
tyska likadant
franska likadant
men ingen litauansk litteratur

sa jag gick till biblioteket, och mottes av en kvinna som helt tappat greppet om verkligheten. man kan val lamna flaska hemma i alla fall,
gammalt haftat material, i geografi fran 40.talet/
denna dam kunde inte engelska.
att fraga denna kvinna om information om litauens roll inom eu pa olika sprak, som ar obligatoriskt kandes helt fel.
det ar mojligt att denna kvinna har en egen varldsuppfattning men inom eu finns tydliga regler om information och franvaro av information,
i en antikvitetsaffar fick jag tva titlar pa litauanska forfattare som skrivit i amnet.

ch ett tips om en bokhandel utanfor staden i ett shoppingcenter akropolis.
ingen litteratur,
jag borjar forsta de svenska eumotstandarna som menade att medlemskap i eu underlattar
droginforsel
illegal invandring bla a till sexindustrin
behallandet av nationellt skolsystem.
jag vkan inte uttala mig om litauens skolsystem, ha asikter bara,
det jag vet ar att i sverige innebar medlemsskap i eu stora kunskapsklyftor pga formagan att tillagna sig den offentliga informationen,