söndag 28 februari 2010

dag ett i Prag

halvsex pa morgonen landade vi i Prag med den oranga bussen. pa bussen fanns en chauffor men ocksa en vardinna som hjalpte passagerarna med olika bekymmer. trevligt.
Prag klockan sex pa morgen vid Florenc busstation heter McDonalds och kaffe.
sa fick jag traffa en del ungdomar som hade festat hela fredagsnatte. precis som hemma i Goteborg.
underbara ungdomar. lyhorda, energiska, nyfikna och smarta. aldrig ivagen bara till gladje. med den typen av ungdom hemma har man aldrig trakigt.

jag hittade till slut ett hotell arpacay hostel. har fanns rum och accomodation for alla budgetar.
intressant.
jag overfolls aven trotthet och tankte att jag skulle val titta pa/ Prague Castle / men vid sparvagnen tog jag fel riktningoch hamnde i en av satellitstaderna Barrandov/ med reservation far stavning/ och dar hittade jag Caplin cafe och dar kunde man kopa en kopp choklad.\vit choklad mork choklad ljus choklad. Det fanns sakert femtio olika smaker och pa kvallen Chokladfondue. jag fick trendvittring.
detta kunde vara nagot for trotta malmoebaristas.
jag vaknade till och hittade ater en mening med livet.
arkitekturen runt /tramstation/ var futuristisk och ja, det var fantastiskt.
tramtillbaka till city och nu mindes jag.
jag kanner inga tjeckiska familjer men andra osteuropeiska familjer.
och dar ar det sa:
barn alskar sin /vati/ /papi/ och jag sager men din mamma, jaja.
pappan ar oft en oansenlig sur gubbe som sitter och piper vid koksbordet.
men plotsligt sa gnistrar allt till. och vati ger barnen en magisk upplevelse, en utflykt en roterande julgran eller en plasma.
en oforutsagbar handelse som ger magi at vardagen.
sa var mitt besok pa chaplins cafe.
men som sagt jag var trott, sa sedan sov jag hela lordagkvallen.
det ar tre saker svensken kannerom Tjeckien
bakelser
pilsner
lukas bauer
sa jag fick en uppdaterad cafekulturuppleelse.
nar jag var tjugo oppnade jag pubarna och stangde nattklubben tre kvallar i veckan men nu har jag vaxt upp. lite sightsseeing och en bakelse bara.