fredag 26 februari 2010

wo bist du? in berlin1

1
Jag var med och väckte staden denna dag. 20100220
8.30 stannade bussen på stadens busstation för långfärdsbussar.
Efter att ha boxat bagaget så tog jag på mig turistkostymen, köpte mitt ”wochekarte” av damen i receptionen på busstationen.
Det finns automater också men så krångligt. Detta är för ursprungsbefolkningen.
Man måste visa respekt för ursprungsbefolkningen.
Urban nomads attack
Denna dag skulle jag undersöka stadens kollektiva kommunikationsnät, det fysiska nätet.
u-bahn
s-bahn
tram
bus
jag åkte med U2>pankow till Alexanderplatz och där hittade jag en fiskrestaurang med ett concept somskulle spassade skånska kuststäderna perfekt.
Seafood.
Diskret inredning.tydlig, ett ställa att improviserat, impulsivt slinka in på.
Menyn hade alla prisklasser, från fish and chipstill traditionella tyska fiskspecialiteter. Kaffeoch vin, sprit. Go fresh bara.
Utsökta råvaror och”alles gescmeckt wunderbar”.
Brandeburger tor var välbesökt och såg precis ut som på turistbroschyren. Man kunde stämpla passet.
Jag åkte till wittenau. Forna östberlin, tror jag.
Ny arkitektur, man kunde hyra lägenhete där. För 5000skr kunde man hyra en 2 med alkong.
Här skulle jag kunna tänka mig att ”miete>hyra” ett halvår, köpa mig ett kök och möta ”die berliner” i vardagen.
Jag har höt att mqn köper sitt kök i Tyskland, jqg vet inte om det vqr så här men.
Det blev mycket u-bahn und s-bahn denna dag, och en plan för morgondagen.
En ”Austellung ” med Dali och en club som hette Dice.
Berlin est sehr gut.