måndag 15 februari 2010

långfärdsbussen passerar....

I långfärdsbussen passerar vi Göteborg. Denna stad där jag bott i tjugo år. Denna stad där snöröjningen är det största problemet av alla.


Och götborgsmodellen

Att göra halva jobbet och betala för hela. Var et inte här en postbil sprängdes. Bilar brann och centralstation bombhotades och polisen kunde inget göra. Var det inte här.

Detta innebär att polis inte kan trygga säkerheten för stadens invånare varken på gator och torg eller i hemmet.

Och denna kvinna som misshandlades till döds på nyårsnatten. Och hur många kvinnor var et inte som misshandlades hemma.

Och polisen har inga pengar. Det finns en logik här, en svår och outgrundlig logik. Staten är inte villig att betala för halva jobbet.

Är det inte så att budgeten läggs utifrån två år gammal statistik och ingen rapporterar för man vet att polisen kan inget.

Och är det inte i Göteborg som försäkringskassa, skola och barnomsorg, vården genomgått en strukturomvandling. Strukturomvandlingen av den offentliga sektorn. Min chef beslutade att jag inte skulle orka den omställningen. Jag var utbränd och fick psykologhjälp. Att var utbränd är inte att var idiot, det är en arbetsrelaterad skada.

I gbg bestod denna omvandling av större resultatenheter, ställde större krav på självständighet och stresstålighet.

Kvaliten var inte intressant.

Men jag undrar efter att studerat hemsidan Göteborg, en sida som jag tror de flesta företagsledare använder i sin studie av ett nytt område. Vilken företagsledare vill etablera sig i ett område där försäkringskassans personal inte kan fylla i blanketter korrekt. Där personalen har en empatisk referensram för utbetalningar. Tycker man inte om, får den personen mindre pengar och information. Jag har påpekat i tio års tid att min ersttning är uträknad på felaktiga siffror. Ingen reaktion. Man ville inte prata.

Vilken företagsledare är intresserad av att etablera ett företag i ett område som inte kan lära grundskoleelever att läsa.

Det är självklart att VOLVO inte kommer att stanna på Torslandaverken. Den infrastrukturella störningen är för stor. Volvos medarbetare är lojala med företaget.

Inom barnomsorgen skulle det ske besparingsåtgärder. Den outbildade personalen som tillsattes fann sparande av servetter och tvål en bra besparing. Man tyckte det hela var löjligt.

Men om det är så löjligt. Starta personalkooperativa daghem.

Detta kände de inte till. Efter halva omvandlingsfasen ansåg personalen att arbetsbördan blivit tyngre, man funderade på strejk.

Budgeten läggs på gammal statistik och har man lekt med siffror och bokstäver så blir belastningen större eftersom man rapporterat stor frånvaro, på lov t ex. personalen skulle vara ledig ,ta komp.

I detta kaos ansåg min chef att jag inte skulle orka. Psykologen och jag förstod varandra , utan ord. Jag var ju så lat och osexig sa den outbildade barnskötaren med invandrarbakgrund, och hade fula kläder.

Detta var göteborg.

Bussen går vidare genom det svenska landskapet.