söndag 28 februari 2010

dag två i Prag

2

Dag 2 i Prag började klockan fem för min del. Jag hade sovit hela natten så när de andra kom hem vaknade jag och var redo att hitta Prague Castle. Dock fick jag lugna mig tillklockan sju då frukostn serverads. Men detta fann jag som en bra start för min söndag.
Det kapell som utgör huvudattraktionen i slottsområdet har tydligen samma influenser den arkitekt som byggt Malmös börshus vid stora torget. Svulstigt och maktfullkomlighet. Och vad jag har förstått finns dt gott om slott i Tjeckien, härstammar från feodaltiden, troligtvis.
Och som alltid finns det individer i samhället som har till huvuduppgift att ”jävlas lite”. Det skall spridas unkna dofter, man ska vara i vägen osv. så också denna dag.
Vem har begärt att dessa människor skall se slottet, ingen. Dessa självutnämnda, maktfullkomliga individer i billiga kläder, säkert sydda av barnarbetare vandrar runt i samhället som offer och luktar illa. Tycker synd om sig själva kanske. Det är inte dessa människor som driver utvecklingen framåt. Det är inte dessa människor som designar spårvagnar så att barnvagnar och rullstolar lätt skall komma på och av och öka friheten för dess brukare. Misslyckade individer som skall lukta illa.
Detta med spårvagn/ tram fick jaglägga ned på ett tidigt stadium och satsa på metro. Tre linjer, röd, gul och grön, det räcker för mig.
Man blir lite bortskämd med EU. I Berlin var det inga problem med elkontakter, bara att plugga in men här är det lite besvärligare. Och då fick jag rådet i Sverige att köpa en universaladapter. Gjorde jag det. Inte.
Köpte jag en GPS., Inte.
Och tangentbordet hade inga åäö som vanligt.
Efter Prague castle sitter jag här och dricker Bohemian sekt och känner mig lite grann som Kafka. Enligt den nyinköpta guiden levde och verkade Franz Kafka just här i Prag, in the kingdom of Bohemien.
Nu kan inte jag skryta med att vara en påläst person om tjeckisk litteratur, men jag kan ana att Kafka har sin hand över det mesta i Prags kulturliv.
”Bohemien kingdom” var inte alls så dekadent som jag trodde. Det var helt enkelt Böhmen.
När jag promenerade ut på söndagskvällen hittade jag ett köpcentrum som var öppet till midnatt. Och så fick jag ju köpt mitt 24timmars kort till kollektivtrafiken, så nu känner jag mig klädd.
I morgon skall jag verkligen försöka mig på den astronomiska klockan och den äldre delen av staden. Som naturligtvis ligger på världsarvslistan.