onsdag 3 februari 2010

projekt kommunikation linje 1 -7

Inledning




Nu är ju inte jag en person som är satt till denna värld för att klappa katter, hundar och små barn på huvudet. Mitt uppdrag är att ifrågasätta och bekämpa fördomar.

Stora ord, javisst.

I denna övning om kommunikation är utmaningarna många. Att använda bloggverktyget i löpande text, innebär att skriva baklänges nedifrån och upp. Vilket ger innehållet och form en ny dimension. Vanligen brukar jag plantera för att blomma ut i senare delar men här blir det tvärtom, spännande

Att gå händelserna i förväg, inspirerande och utmanande om man betänker att form och innehåll skall harmoniera och ge en balans till mötet, kommunikationen mellan skribent och läsare.

Den psykiska kommunikationen, symboliseras av den fysiska kommunikationen i staden som jag skrivandets stund mer ser som containers med värderingar, tyckande, åsikter, trender.

Den psykiska kommunikationen kan konkretiseras i containers.

Dessa psykiska containers är ur vilka invånarna hämtar sina handlingar, inspiration och beroende.

De psykiska containers är produkter av tid och miljö.

Problemet blir om man inte kan klockan eller inte kan läsa kartan.

Om kommunikation får leva i sin tid och miljö skall inga konfrontationer ske, utan utveckling och samförstånd skall råda.

Bakåtstävare och eftersläntrare blir i denna kommunikation energikrävande.

Kollektivtrafikernas linjerna skall ses som fragment, obearbetade skisser eller graffitimålningar som mer är ett uttryck för ”in the mood” än arbetade noveller.

Återkopplingen till resan visar på en rörlighet, dessa fragment gestaltar de attityder som blir giftermålet mellan de psykiska containers och individernas användande – users.

I en ytterligare dimension hamnar man i en värld av dataspråk:

Tänk:-databas, pather, user, network

Och mitt råd till läsaren är

- Lär dig läsa, det är mitt råd och då menar jag läsa. På raderna, mellan raderna, läs författarens intention, läs redskapet/ boken, bloggen eller artikeln, läs tiden, läslivslängden, tolka informationen.