måndag 1 mars 2010

jag lämnade berlin i elfte timmen

Jag lämnade Berlin i elfte timmen. på det hotellet jag bodde skall det vara konferens om –
Omstruktureringar
Kanske skall man ta tag i svinnet inom sjukvården. Eller nedskräpningen, ungdomsarbetslösheten.
Det finns stora frågor i den stora staden att diskutera. Man kan väl alltid använda göteborgsmodellen.
Nu bär det av till Prag. Jag åker buss och det fungerar utmärkt att resa på natten. Tankarna vandrar fritt.
det är så konstigt. trots att det står i informationen att man inte betalar för handbagage och resväska, så skall man med denna buss betala en euro för bagaget. så speciellt,här i berlin. om jag bodde i berlin skulle jag var mer orolig för det gryende främlingshatet än för vad som finnsi hotellgästernas resväskor. det var inte städerskan som var och rotade i mitt bagage på hotell Ibis i Berlin. hon arbetar inte sex på morgonen.

jag tog för vana att vakna tidigt och gå ut. att dricka kaffe på närmsta morgonöppna cafe verkade lagom. en morgon fanns det inget kaffe. den ungadamen menade att kaffekoerskan försovit sig.
bullshit. det är ingen somkoarkaffeåt henne. det får hon göa själv.
det fanns en arrogas och bristande respekt bland servicepersonal.

och hur den uppstått vet inte jag.
FN säger visa respekt för ursprungsbefolkningen.
FN säger vidare att alla har rätt till tak över huvudet och intehritet och säkerheet/tryggheet.
men detta ställer sig personalen på INIs över.är de gud eller bara ointelligenta?