måndag 12 mars 2012

att arbeta som kvinna på svensk TV…

när man ser på svensk TV där nya kvinnliga profiler skall introduceras, så får man liksom en tanke i huvudet skall förverkligas, annars kommer man att straffa omvärlden. kanske kissa i en kommunal bassäng, bara för att få sin vilja igenom. man anser detta vara ett mått på kvinnlighet.  och man har ett kvinnligt nätverk som hjälper en att nå sina syften. som håller ordning på den kritiska massan. och då låter det så här…

“Jag ska bli journalist när jag blir stor. Jag ska ha en egen talkshow. Det är lätt, man skriver ner tio frågor på ett papper och så läser man dem och intervjuoffret svarar. Det tar inte så lång stund. Det är lätt.

Och så ska jag vara programledare, och ingen får ställa frågor till mig. Jag ska inte ha svåra ämnen som ekonomi, politik eller samhälle, utan sminktips och fråga hur folk kände sig.

Lite lättsammare. Det är min definition av underhållning, lite lättsammare.

Och så ska jag göra research. Man går bara in hos folk och läser dagböcker och tittar i fotoalbum. Så vet man lite om deras historia. Det är intressant. Och så ska jag måla mig i ansiktet så jag är brun och fräsch.

Det tycker folk om. Att man är fräsch. Man behöver inte säga så mycket, bara man är fräsch. Jag har ett temperament. Är kanske lite dominant och jag ska ha ett nätverk av kvinnor och om det är någon som säger något negativt om mig, så skall de ha smisk.

Och jag ska jobba på TV. Jo, jag är lite dominant. Jag vill gärna bestämma och jag vill gärna ha uppmärksamhet. Det tycker jag känns bra. Mina känslor är viktiga för mig.

Jag skall inte diskutera litteratur i min talkshow. Jag läser inte böcker. Jag tycker det är fult med glasögon. Skönhet är viktigare för mig, särskilt i TV.

Jag ska bli journalist när jag blir stor och tycker om att bestraffa och påpeka folk brister. Nej, jag tycker inte att jag är dum. Och jag behöver ingen utbildning och jag behöver ingen allmänbildning. Det finns andra som tar hand om detta.”

denna kvinnotyp är inte intressant, och jag rekommenderar dem att söka sig till de länder som har en åsiktsstyrning i sina medier, kanske Egypten eller Syrien. där deras temperament och sensitivitet kan styra debatten., om vad man får säga och vad man får tycka. de är totalt ointressanta i svensk TV och totalt ointressanta som människor. de är för endimensionella och okunniga, och kan inte skilja på det privata och det offentliga samtalet. och denna sommar kommer OS att sändas från London, timme efter timme. många som annars inte tittar på sport anser att detta evenemang är viktigt att följa, för allmänbildning. “ en snackis”.