tisdag 20 mars 2012

reflexion om det mångkulturella samhället…

Hur ska man komma tillrätta med problemen i de mångkulturella områdena i Sverige.

Hur ska den moderna demokratin formuleras, och hur vill man bli behandlad i främmande land.

För att ta reda på detta besöker jag, med en teaterutbildning och en förmåga till analys olika delar av europa. Där jag i hotellmiljön söker svar på mina frågor.

Och nu vet jag hur man vill bli behandlad, i förhållande till ursprungsbefolkningen.

I Sverige finns en ursprungsbefolkning som är relativt liten. Och deras intressen i det land de är födda, anser jag bör tillvaratas.

Och detta medför vissa restriktioner i privilegier och kulturella arrangemang för den invandrande befolkningen.

Att använda lätt svenska i den obligatoriska undervisningen, är inte att tillvarata ursprungsbefolkningens intressen. Att anställa outbildad arbetskraft i skolor och barnomsorg tillvaratar inte ursprungsbefolkningens intressen. Och hur kommer man tillrätta med detta?