tisdag 13 mars 2012

tanken i tre dimensioner….

Jag vet inte om detta är en fördom, och i så fall bör den kritiseras och ifrågasättas.

När man träffar en fransman eller en fransyska, så är det som ett energifält runt dem. Tanken och orden lever i varsin sfär. Man tänker i tre plan, historia, nutid och framtid, emedan samtalet håller sig till ämnet.

Detta kan ibland bli lite utsvävande då man skjuter in tankar och associationer i samtalet. Man kastar ut fem trådar i inledningen och så pratar man för att i slutet dra ihop alla trådarna och en ordning har införts.

Om inte detta sker är det ingen riktig fransman.

Jag upptäckte en liknande tendens hos kvinnan på caféet i Andalusien. Hon pratade med sin väninna samtidigt som hon planerade upp dagens sysslor i huvudet samtidigt som hon sökte information om de gäster som fanns i caféet. Hon hade detta energifält runt sig. En levande människa.

Vi i kalla norden anser medelhavets människor temperamentsfulla och livliga. Jag skulle nog vilja påstå att detta är en konsekvens av tanken.

Jag säger inte att svenskar inte tänker. De tänker mycket klokt och mycket logiskt. Men det tar lite tid. Och detta är en förändring som skett. Jag har aldrig uppfattat svensken som trögtänkt men däremot kan jag uppfatta att informationen som svensken behöver lite trög.

Och journalisten säger. Det är stressigt. Vi hinner inte kolla. Allt ligger online. Och här kommer min kritik.

Tanken i tre dimensioner. Bakgrundsfakta, parallella händelser och framtida konsekvenser, som man som journalist inte skall uttala. Det får man överlåta åt läsaren. Men görs detta. Och om inte, varför?

Överlevnad handlar om att utifrån tidigare erfarenheter kunna möta nya situationer.

Daghemmet, skolan visar på olika erfarenheter för den unga människan, för att förbereda individen för framtiden. Detta är tanken med utbildning och undervisning. Och här kommer de lokala läroplanerna in. Ges alla individer de erfarenheter de behöver för att möta framtiden i sitt land där de är födda, eller sker en slags information om hur det är i ett annat land, och i så fall varför skall man göra detta på daghem och i skola. Varför skall man frångå den tradition som svenskt undervisningssystem har? Och vem behöver denna avvikelse?

Detta skulle jag vilja ha redogjort för av de representanter som på betald arbetstid i massmedia hävdar sitt annorlunda ursprung, och sin annorlunda kultur.

Jag är inte intresserad, och varför skall jag se det om det inte intresserar mig?

tankens dimension