måndag 12 mars 2012

vykort från Dunkirk

Dunquerque

En fransk hamnstad, som tillhör Flandern och även om man pratar franska har flamländskan även ett fäste här, vilket innebär att man även har anknytning till belgiska Flandern.

Minoriteter, och minoriteters intressen. I Belgien har den språkliga debatten rasat och om detta är bra eller dåligt kan jag inte svara på, det enda man kan säga , det är.

Men Flandern är mer än bara flamländska. Kulturen är mer än bara språket. Språket bör ha ett innehåll. Här i dunquerque har man sin årliga karneval som speglar kulturen.

Och man får anta att man har sina traditionella maträtter, arkitektur, barnens kultur, sånger och sagor som är kulturellt anknutna.

I sverige finns en tradition av folkdräkter och folkliga dräkter men även av allmogens kläder som inspirerade och inpirerades av det som idag är folkliga dräkter och de berättar för oss om allmogens kultur och arbete.

Man skulle önska att detta även togs med i debatten om minoriteter. Kulturell arkitektur och kulturella dräkter.

Detta behöver inte nödvändigtvis betyda att alla flanderns invånare går i folkdräkt eller bor i kulturminnemärkta bostäder, men att man tar en hänsyn till folkliga mönster och traditioner, även i den moderna designen. Detta skulle förtydliga det europeiska modet, och den europeiska bostaden.

Under mina resor i europa har jag stött på svenskar, dels med invandrarbakgrund men även födda i sverige. Och om den kulturella debatten i sverige är ansträngd, finner man inget av detta på resan.

Det är få turister som faktiskt besöker museer, gallerier eller konstmuseum. Och anledningen skulle vara att man inte vill. Det är få turister som faktiskt besöker olika delar av trakten, ägnar en tanke åt arkitekturen eller de kyrkobyggnader som dock är en viktig del av landets karaktär.

Man funderar över kulturbegreppet, och hur pass viktigt detta är för en svensk.

Och jag har den åsikten att man inte vet vad man pratar om.

Personligen finner jag dessa utomeuropeiska kultursatsningar överdrivna när jag vandrar här i dunquerque. Här berättar varje hus en egen historia. Det är en vacker stad och invånarna har rätt att vara stolta över sin stad.

Och härifrån går färjan till Dover, så jag får åka till London och köpa nya dr Marten i en legendarisk affär.

Dr Marten, mina röda kängor som blev sönderskurna i Katrineholm. Varför? På vandrarhemmet i mitt hyrda rum. Man hade kurser i afrikansk dans och i afrikansk trumning. Jag dansar inte afrikansk dans och skulle aldrig ägna en vecka åt trumning. Det är en verklighet man får acceptera.

Och vi får väl anta att den tillfälliga hotellpersonalen som jag mött i belgien och frankrike inte har den flamländska kulturen för sina ögon. Detta har nog mer en ekonomisk och lustbetonad koppling.

Jag finner det fruktansvärt oförskämt att med dålig språkkunskap och total brist på kunskap om den trakt man befinner sig på, lek i hotellen. Respektlöst och ovärdigt.

Sommaren 2012 kommer att bli kall och regnig i europa, och det kommer säkert att bli en trevlig semesterupplevelse att i ett regnigt europa i sommar, i de överbefolkade europeiska större städerna. invandringen från afrika bland annat är mer än kaotisk.