lördag 26 maj 2012

en rundtur i danmark….

denna maj 2012 innehöll en värmebölja som höll i sig länge.

min tanke var att besöka danmark för att sedan ta mig ner till tyskland.

köpenhamns tågstation var en rörig plats med obehöriga människor som inte hade där att göra. man bara befann sig på köpenhamns tågstation. det blir så märkligt att i denna tid med åtagande, familj, arbete, studier, träningspass hitta en grupp människor som inget gör. det hela blev bara konstigt.

tågresan till Holbaek gick genom ett pastoralt landskap och tågresan var förföriskt vacker. holbaek är min favorit i danska mindre städer. nytt och gammalt, och en stram, ordnad struktur beläget vid havet och med ett slott blir detta nummer ett i min danska tio i topplista.

danska tåget är välordnat och resan till landets olika delar känns inte alls betungande. man åker genom ett böljande jordbrukslandskap och kan studera och jämföra svensk och dansk glesbygd. politik, struktur och konsekvens för övriga samhälle.

från holbaek åkte jag till Nyköping falster som ligger längst ner på ön falster. tanken var att därifrån ta tåget ner till hamburg.

falster var för mig ett vacker överraskning. lolland känner jag till av de danska öarna, men falster var en ny bekantskap. så vackert. stationen innan nyköping falster hette eskilstorp, och där hade jag tänkt vistas en tid. men detta föll på att det fanns inget hotell.

från nyköping falster gick det smidigt och lätt att ta sig till odense. denna stad har haft en folkmusikfestival tidigare i månaden och effekten blev att odense fick ett uppvaknat intresse. så att istället för att trängas med festande besökare valde jag att åka till fredricia. och nu har alla de stora öarna besökts. själland, fyn och jylland.

fredricia, en liten stad med bevarad kulturell arkitektur. fredricia med ett promenadvänligt centrum med restauranger, caféer,shopping för alla smakriktningar och en liten hamn och strandpromenad där hotellen är belägna.

danmark känns åter trendigt. efter alla europeiska storstäder känns danmark fräscht. man hittar nya infallsvinklar i den europeiska politiken.

vad är glesbygd.

hur ska man förhålla sig till jordbrukspolitiken

danmark har ett rykte att vara pionjärer i utbildning och barnpedagogik. och resultatet blir frimodiga barn och ett lyhört samhälle. omtanke och tillrättavisningar utan att bli över präktigt.

även om holbaek är favoriten, känns de mindre öarna intressanta. de känns unika, och arkitekturen över hela landet är fascinerande. allt från alla slotten till de nybyggda bostadsområdena.

dansk design, kläder, möbler, smycken lever i en uppåtgående trend. och det danska köket är både traditionellt men med nya influenser, så det känns fräscht och lättillgängligt. och havet är ständigt närvarande.