lördag 26 maj 2012

turism som introduktion…

mötet mellan främling och ursprungsbefolkning kan ha olika skepnader.

och ett  etablerat sätt är att främlingen utnyttjar hotellet. detta ger ett distanserat möte mellan olika individer, individ –samhälle, osv.

de stora europeiska städerna är förknippade med shopping, uteliv och kultur, men också med en lokal politisk debatt. och beroende på hur främlingen agerar bedöms man av lokalbefolkningen.

när jag kommer till hotellet kräver jag en utbildad hotellpersonal med kännedom om den lokala politiska debatten, detta hör till allmänbildningen.

detta är inte samma sak som att på det trestjärniga hotellet i en fransk mindre stad, på det rökfria hotellet, bli förföljd och trakasserad av den tillfällige svarte nattportierns vänner, för att man bad honom öppna den låsta dörren klockan ett på natten för att jag skulle röka. denne nattportier blev störd i sin nattsömn och ansåg att jag som betalat ca 100 euro per natt skulle respektera denna representant för svart manlighets nattsömn. jag förföljdes och fick stövlarna sönder skurna.

denna man har inte på europeisk arbetsmarknad att göra.

att hotellen har en rökfri policy. är inget jag kan göra så mycket åt, mer än tycka att det är löjligt.

man kan ha rökfria och röktillåtna rum. att sova på arbetstid verkar för mig rätt överflödigt. som nattportier. det är inte samma sak som ha jourtjänstgöring. är man så dåligt informerad om regler på europisk arbetsmarknad att man inte har definierat olika tjänsters beskaffenhet. vad för man på ett hotell. jag får avsmak för den skrämmande brist på bildning, anpassning, och längtar efter ursprungsbefolkningens bemanning av hotellen. korrekt franska, en stil och finess och väl informerad om arbetets karaktär.

jag mötte en trend då turister som vistats en kortare tid ansåg sig väl förberedda att delta i franskt yrkesliv, kanske för att underlätta för sina landsmän. jag håller inte med. jag saknar arbetstillståndet, jag saknar folkvett och jag saknar kunskap om nationell och lokal kultur. invandrare med dålig kännedom om internationella relationer kan ha motsatt effekt. man kan bli provocerad. denna praktikants övningar ii främmande land kanske inte passar den mer resvane eller internationellt orienterade gästen. och vad betalar man för.

ingen normalbegåvad är intresserad att betal 100 euro   per natt för att vara övningsmaterial åt turister som vill pröva på. deras närvaro tyder på en fullständig brist på respekt, kunskap och man fattar inte hur korkad man uppfattas. man lär sig och tycker det är roligt.

att ha roligt, är en ingrediens som mer och mer ersätter kvalitet, erfarenhet och utbildning.

lite förort kanske. lite IQbefriat och man kanske inte platsar i hemlandets arbetsmarknad. alla är inte utseendefixerade, dt finns dem som kan läsa innantill.