tisdag 29 maj 2012

kultur, vad nu det är?

P5270001

eller så här kan jag också se ut, när jag reser i främmande land. jag har en annan nationalitet och det är inte alltid jag förstår språket. under de två år jag rest i europa har jag visat upp kängor med stålhättor, och fått kläder och teknik förstört, mina kläder provas och man har sexuella aktiviteter i min säng.

i nantes roade sig den östeuropeiska städerskan, utan arbetstillstånd, att tvätta toaletten med mina kläder och urinera i min privata kaffemugg. hon var riktigt i toppform. rykten och lögner sprider sig i invandrargrupper  men man har lite svårt för att följa den samhälleliga debatten.

och så har man en kulturefestival med hemlandets ingrediense.

det som utspelades i göteborg under helgen kan inte rubriceras som vare sig kultur eller dans.

så svårt är det  inte att lära människor i olika åldrar att dansa en folklig dans. de flesta normalbegåvade människor har via media skapat sig en bild av latinamerika och den har inget att göra med det som utspelades i göteborgs förort. de fantasikostymer som uppvisdes med fjädrar och annan dekoration är en ren provokation mot den miljörörele som finns i sverige och även i göteborg.

hela föreställningen var en uppvisning i trakasserier av ursprungsbefolkningen, och om jag var kulturråd i göteborg skulle jag begära pengarna tillbaka för en odmaklg uppvisning med förfelat syfte.

jag tycker nog att förortens invånare bör definiera det mångkulturella samhllet i enlighet med övriga europa.

nu tänker jag inte gå in på det omkringliggande våldet för att dessa hammarkullebor med dålig ekonomi skall spela kung inför kamratgruppen. mänskliga rättigheter.

det är inte bara jag som fått mitt privata hem undersökt under min frånvaro. man lånar nyckeln av fastighetsskötaren och går in i olika lågenheter och tar vad man behöver. kanske lånar duschen eller tvättmaskinen. tar socker och kaffe, mjölk och fyller upp me vatten. man har ju sin kultur.

det enda man minutiöst kan utan betänkanded är kulturella bestraffningr. då är man på hugget, likt en metare hållar man masken, lismar och ger tillåtelse för att därefter straffa.

argument som : går du ifrån mig så bråkar jag. man skvallrar, sprider rykten och förföljer. och låter hotellpersonal, skolpersonal vet både ett och annat.

man längtar tillbaka.

det finns ambassader. ge sig hemåt till kåkstaden, kasta sin sopor på gatan, leva utan el och vatten, kommunikation och skolor. vem hindrar er?

under en tvåårsperiod hade jag en latinamerikan väktare somm minsann skulle visa mig, i egenskap av ursprungsbefolkning vad som händer om man inte besöker detta evanemang. att bli sparkad i huvudet med stålhättor är ingen verksamhet som man som ursprungsbefolkning behöver acceptera. vid en snedtändning slås hela lägnheten sönder och den icke läskunniga polisen vet inte vad man skall göra. det var då det.

man uppmanade den upprörde latinamerikanen att sova.

och nu under helgen ännu en uppvisning i trakasserier av ursprungsbefolkningen. skolans lärare kan inte längre bedriva undervisning så dessa känsliga och nervklena kreatur skall ha sin kultur.

man organiserar sig. repressalier är igen ovanlighet.

och man ger sig den rätten för att man har politisk flyktingstatus. förföljd och trakasserad i hemlandet, orsak politisk verksamhet.

ingen tror på detta. svensk lagstiftning bytes ut, eftersom man inte kan lära sig främmande språk, emot egna funderingar om hur verkligheten är beskaffad.

göteborg har liksom övriga sverige ett kulturbidrag per invånare.

i och med denna pinsamma företeelse, skall de seriösa dansföreningar och dansskolor få mindre bidrag och sämre rykte.

eftersom jag har dansat jazzbalett i femår, studerat oientalisk dans och flamenco, anser jag mig ha rätt att uttala mig ii vad en dans är. och så märkvärdigt är det inte att lära små barn dansa, eller deras föräldrar.

frågan blir hur mycket ursprungsbefolkningen skall förska av sin egen kultur, sitt eget liv och sin egen ekonomi för att dessa invandrare skall visa upp sitt hemlands kulturella bestrffning. vem bjöd hit dem?

vi läser i fn.s information, vi som kan läsa att våldet i latinamerikas stora städer eskalerar. mexico citys dödstal ökar drastigt. kanske som en konsekvens v oljeläckaget, kanske av andra anledningar. detta urabaniseringsbenägna folk från tredje världen.

att jag frivilligt skall bevista denna förortskarneval är helt otänkbart. sparkad i huvudet eller snatterier av livsmedel och hygienartiklar ur min privata lägenhet. förföljelser på min resa i europa. jag skulle aldrig sätta min fot i detta de generade kulturarrangemang. botox och bröstimplantat intresserar inte mig. kan de dessutom inte stava sig igenom en dagstidning, glöm det.

och till sist sänder vi en tanke till de utbildade lärare som med studielån och adekvat utbildning trakasseras av invadrarbarn då deras föräldrar har en egen verklighetsuppfattning om vad kunskap är, om vad rättigheter är och vad makt är.

det finns utbildade lärare som ratas till förmån för halvspråkiga outbildade invandrare för att de skall kontrollera hur det ser ut innanför väggarn i en svensk sdkola, skaffa information om familjerna som man sedan använder emot dem.

är man feg eller? är man normal eller? skall man gå lös eller? det är mina frågor. kanske medborgarkontoret i stadsdelsnämnden kan svara på dessa frågor eller politikerna. och nu har jag inte nämnt de aktiviteter som sker på toaletterna på daghemmen.

USA, detta stora land i väster som är både läskunnig och kan skaffa information, hur kan de veta allt detta? vem har skvallrat?

så kan det gå, om man inte går ut från mitt privata hem när jag så önskar.