måndag 14 maj 2012

man skriver inte om östeuropa, journalisten frågar sig varför och detta sker på debattsidan i skånskan….

Vi läser i skanskans debattsida om den dåliga bevakningen av serbien.

Det har varit presidentval och ingen skriver.

Det är en komplex situation i hela östeuropa. Kriget, miljöpolitiken och den ekonomiska situationen.

Och det är väl ingen hemlighet att i svåra ekonomiska tider ökar våldet inom familjen. Det är logiskt.

Och jag anser inte att man behöver skriva om detta som svensk bortskämd journalist.

Jag anser att den journalistik som sverige har med lokaltidningar och reklamtidningar i form av metro, ger en vinklad bild av verkligheten i europa.

Var man kan köpa billigt kaffe och var man kan köpa en reajacka i glada färger. Vindtät och praktisk.

Varför ska sverige informera om verkligheten. Det gör man i belgien frankrike och tyskland, men inte här.

Vi har känsliga grupper i sverige. Unga kvinnor med invandrarvänner, manliga. Vi har invandrare med kvinnliga vänner och de hjälper varandra, spär ut mjölken på arbetsplatsen. Följer efter ursprungsbefolkningen osv.

Men varför ska dessa människor få en helhetsbild av europa. Varför skall dessa människor informeras om hela europa. Top model sverige och matlagningsprogram, det räcker.

Vi har en kostsam apparat för information i form av dags och kvällspress i sverige och det är väl jättebra om man kan ha rökavvänjningstips, grilltips och bantningstips på förstasidan.

Lite lättare, inte störande alls. Och på enkel svenska, enstaviga ord så att alla hänger med. Inklusive den svarta manliga befolkningen i sörmland, som har tagit sin politiska flyktingstatus till en helt ny nivå.

Att använda kroppen som redskap för att få sin vilja igenom i familjen.

Mina privilegier, sa mannen med stort m och lite hm. Jag ska ha mina privilegier, .

Jag ska till USA nu. Presentera en del noveller, baserade på europeiskt synsätt i olika frågor. Jag har en helhetsbild av europa efter två års resande ibland annat östeuropa.

Men jag har inte varit i portugal. Så dumt.