måndag 13 augusti 2012

nynäshamn i backspegeln…

Jag behöver se horisonten, där hav möter himmel och jag är i balans.

Nynäshamn lever i popularitetsskugga av gotland, och har väl funnit sig i sitt öde. Två eller fler underbara hotell och varför inte sträcka ut säsongen. Hösten med stormande hav. Eller en matresa för att handla julbordets läckerheter.

Sommarens båt turister var en enda cirkus av glasstrutar, ogräs, kaffe, brodyrklänningar och skrynkligt klädda turister.

Men detta lågbudgetarrangemang väcker tanken om att styra upp det hela.

Pelle Pettersson i nautiska magasinets regi ställde upp sin innovativa box för klädförsäljning. Men var fanns birkenctock, ed hardy, osv.

Lite stramare, lite exklusivare.

Tanken vandrar till engelsk badort, och till fransk badort.

St tropez eller bretagne. Det blir frågan.

Rökeriet i hamnen serverar sina havstallrikar oavsett väder och vind i öppen miljö. Rustika träbänkar och parasoller, och här backar jag.

Jag sitter inte i hamnen på en träbänk och inmudigar en trerätters. Det funkar inte för mig.

Vad har hänt. Fel turister och fel sortiment. En trött stad efter hundraårsjubileet av os-seglingar.

Kanske man vill ha kompensation efter sommarens invasion av utbölingar. Och kanske turisten inte skall enbart konsumera utan tillföra något- att utbyta energier och information. En dialog i ett dynamiskt flöde.

Att jag skulle ta färjan över till gotland är otänkbart. Det är för kommersiellt och turistigt för att passa mig. Tillgängligt och andas postorder.

För den inbitne landkrabban kan turen till havet innebära två saker.

Fylla, otrohet och familjetragedier

Eller att låta havet skölja bort stress, oro och strama upp liv och leverne. En ren själ i en ren kropp. Likt den forna tidens kurort.

Och självklart skall man utnyttja närheten till havet i alla väderlekar.

Dock skall turismen vila i ett tema av information, kommunikation och social struktur.

Pendeltåget till stockholm går även sommartid men var har väntsalen tagit vägen. Och om pendeln går fem noll fem och caféet öppnar tio och det regnar och åskar, hur påverkar detta mitt humör.

Var fanns fiskrestauranger med skaldjurspate, boullabaise och musselcasserollerna. Eller sjötunga, eller makrill eller vittling.

Badhuset med tångbad, ångbastu och utsikt över havet.

Var fanns det. nej ,uppvärmt pulvermos ur en kantin i en tunnbrödsrulle med räksallad som guldkant är inte min grej.

Och kanske man skulle titta över sortimentet i biblioteket. Barnens hörna.

Det är ju så att all kommunal verksamhet beräknas på invånarna. Och man tar ingen hänsyn till sommargäster. Kanske man borde tänka på detta. Att det faktiskt finns barnfamiljer som en regnig dag tillbringar en del av dagen i biblioteket för att komma ur en regnig båt. Lite kompensativ verksamhet. En x box eller dataspel för nynäshamnsbornas gästfrihet. En bonus som inte kommer av privat välgörenhet, en fattigdomsfaktor, utan finns i den kommunala budgeten.

Ett svenskt konditori. En konst eller konsthantverksutställning gärna fotografier. Utan solnedgångar och båtmotiv.

Men jag tackar för att jag fick se utsikten konferenshotell utan konferenser. En genomtänkt arkitektur inspirerad av antroposofernas ideal utan att vara övertydlig.

Jag har sett det förut och kommer att se det igen. Och jag är inte imponerad.