torsdag 23 augusti 2012

språklig debatt om tillträde i eu:s arbetsmarknad

vi läser i le Figaro tjugoandra augusti att debatten om romer på europeisk arbetsmarknad eskalerat. denna grupp har tidigare arbetat svart eller varit så kallade egna företagare, men diskussionen gäller om denna grupp, tvåspråkig och med otillfredsställande skriftspråk, enligt fransk tradition har rätt till arbete. frågan fortsätter om de utan adekvat utbildning och oförmåga att tillgodogöra sig skriftlig information kan tänkas arbeta i banker, socialkontor, arbetsförmedlingar och skolor. jag har en åsikt i detta men redogör inte för det här, dock anser jag att Sverige bör följa den europeiska debatten om arbetets kvalitet. passa tider, läsa arbetsinstruktioner, juridiska skyldigheter och sekretessen innan man sätter sig på stolen i en svensk bank, ett svenskt bankkontor eller socialkontor osv.

denna debatt förs vid varje svenskt köksbord men inte i tredje statsmakten, så märkligt.

och i dagens dn läser vi att en utomeuropeisk språkgrupp inte får den uppmärksamhet de anser sig ha rätt till och stannar hemma från skolan. fermefors. det åligger varje förälder att redogöra för sitt barn om skoltimmar, schema, klocktimmar, sitta still på stolen, inte avvika från skolområdet innan skoldagen är över. samt kanske man bör komma ihåg att för lågstadieeleven i sverige är fröken eller den manlige läraren gudomlig. detta är en svensk sedvänja, och den obligatoriska skolgången med den starten blir en trevlig och lärorik tid för de flesta barn om man fokuserar läraren istället för enskilda elevers önskemål om uppmärksamhet.

språket som informationsbärare, kommunikationsbärare och en spegel av den sociala struktur som råder i närområdet. kultur och religion kanske man kan lämna till hemmet. och den svenska skolan har av tradition skolavslutningar i en närliggande protestantisk kristen kyrka. en sedvänja från bondesamhället. bondesamhället, då ekonomin var beroende av skörd och avsalu av överflöd. bondesamhället då piga var piga och husmor var chef. men det var länge sedan vid artonhundratalets början gick vi in i industrisamhället, har gått in i tjänstesamhället och en del menar att vi är i informationssamhället. hur definierar man information, tid, rum och närvaro i dagens skola?

och i sevilla dansar man flamenco, av tradition och sedvänja.