onsdag 22 augusti 2012

veckans hjälte..

busschauffören i östeuropa och i paris har ju intagit platsen som hjälte i min värld. nu har listan utökats med en ny kategori.

rigas renhållningsarbetare. här pratar vi inte körskicklighet. här pratar vi magi. hur är det möjligt att i dessa gränder ta sig in och därefter in på bakgården och hämta stora ja ofantliga containers. kanske fulla med glasflaskor efter en festande helg. över kullersten, genom porten och så tillbaka. och för att påminna om denna yrkeskategoris strävan att hålla staden ren, inga sopor i floden och inga råttor går jag i mina två nummer för stora underground. en engelsk arbetarkänga med stålhättor, med plats för den lettiska raggsockan i den kalla vintermorgonen.

här får foten plats, stöd och vristen får stöd för det hårda underlaget, kullerstenen. och i vintertid ofta isbelagd. och jag tittar ner och ger mina hjältar en tanke av beundran.P8200007