måndag 13 augusti 2012

kyrkan på landet, vad betyder den för invånarna….

Landsortskyrkan är ofta stängd.

I samtal med kyrkliga människor visar det sig att landsortskyrkan ofta är låst på vintern och man anser inte att det är lönt att elda för kråkorna. Kanske landsortsförsamlingen inte är så stor och prästen ambulerar mellan olika kyrkor söndagen då det är högmässa. Detta är glesbygdens realitet.

Även om man inte är kyrklig, så vill man ha kyrkan kavar i byn, det är en självklarhet. Man är döpt, konfirmerad och gift där och troligen kommer man att begravas i kyrkan.

Den är där för att den ska vara där. Den har alltid funnits där. Och i alla kyrkor finns orglar av olika format och modell. Orgeln är känslig för temperaturväxlingar.

Och kanske finns det andra saker i den lilla kyrkan som också är känslig för temperaturväxlingar.

Vad skulle hända om man till den lilla landsortskyrkan kopplade ett vindkraftverk som enbart värmde upp kyrkan? Den snurrade där och elen var betald.

Skulle någon anse att vindkraftverket störde bilden av kyrkan? Kanske.

Skulle kyrkans vindkraftverk vara en motor till förändring i byn? Man fick en ny teknik att fundera över.

Jag är panteist och i detalj gå in på vad detta innebär är inte intressant i den här artikeln. Men jag erkänner inte gudsgestalten. Vi vill gärna se gud , skaparen som en fadersgestalt och jag finner bilden lite löjlig.

Men erkänner det gudomliga. Och anser att gudskraften är en del av min verklighet. Gud finns i allt.

Och någon säger, var och en är salig på sin tro, och någon säger så kan man inte tro. Det är fel.

Men panteism är en del av den kristna läran och har sina anhängare.

Men skall man acceptera att orgeln förstörs i glesbygdskyrkan bara för att man anser att vindkraftverket är fult?

Om jag skulle installera ett vindkraftverk i landsortskyrkan skulle snurran vara högre upp än kyrktornet. Bara som en markering. Men jag förstår att det inte skulle vara acceptabelt. Skaparen, gud är överst, närmast himlen, med klockan som inte restaurerats på väldigt länge i glesbygden. Så tvistad är jag när jag väntar på att få åka till riga på semester.