fredag 24 augusti 2012

schengenavtalet i praktiken…

Jag skulle önska att schengenavtalet reformerades.

Jag anser att den fria rörligheten inskränktes. När man pratar med unga människor som rest i Östeuropa, fostrade i den västerländska gästfriheten och där rasism anses som något fult och extremt, med hänsyn taget till lagar och uppfostran,

Förföljelse av zigenare, muslimer och judar är inget ovanligt i östeuropa. Jag anser att unga människor från västeuropa inte klarar av den hårda attityd som krävs i östeuropa. Att resa i östeuropa kräver en viss kunskap i låt oss kalla det hieratiskt tänkande.

Vi har nått längre i västeuropa i oliktänkande. Vi har en olik historia, och ett anorlunda skolsystem som påverkar våra åsikter om vad mänskligt är.

Att byta ut spriten mot vatten i minibaren är inte ett västereuropeiskt beteende, emedan man i baltikum tycker det är ett roligt skämt. Vi kan diskutera alkoholpolitik och tiggeri på gatan men i ett perspektiv av värdighet.

Machokulturen har havererat , och den östeuropeiska manen har förlorat fotfästet.

Under mitt år i östeuropa och under mina år i sverige har jag träffat starka och kloka kvinnor med rötter i östeuropa, älskade för sin klokhet och sin stabilitet. Älskade för sin stabilitet och alltid uppmärksammade av sin omgivning. Dessa kvinnor behöver ingen champagne och inga rossor. De vet sin plats, och vi älskar dem för detta.

Och om dessa kvinnor inte fanns, skulle östeuropa utplånas. Varför skall euroepiska unionen betala renoveringen av slotten för att dessa skall bli konferenshotell, när befolkningen inte vill ha turister, inte läser utländska tidningar och anser att turister är leksaker,

Jag har tröttnat på den barnsliga attityd som östeuropeiska befolkningen har visat, och tro mig eller ej, jag är inte ensam.

Svenska välgörenhetscontainers töms, cyklar stjäls, knark och prostitution enligt maffiatendenser från östeuropa. Beskydd.

Svensk arbetarklass behöver inte tigga, har aldrig behövt och kommer aldrig behöva. Svensk arbetarklass har sina egna hjältar, och de är inte av östeuropeiskt ursprung.

Man pratar till folk som tänkande människor i sverige, i arbetarklassen i sverige, inte som mindre vetande. Vi har obligatorisk grundskola i sverige, och har haft detta sedan mitten av artonhundratalet, och vi behöver inte österuopeisk analys av samhällsutvecklingen. Vi takcar kolonialmakterna för kaffet, och säger. Ursprungsbefolkningens intressen går före din egotripp. That´s it. Vi trakasserar inte ursprungsbefolkningen, gypsies, judar och assyrier, kurder och ackakineser i vårt land.

Och fattar man inte det så kan man dra. Havet til estland är öppet. Kan du inte simma är det ditt problem inte mitt, det ingår i svensk grundskoleutbildning.

Jag anser att Östeuropas befolknings förmåga till tolerans falerar. De har egna lojalitetsregler, egna analysramar vad som är normalt, accepterat och intressant. Och dessa ramar är för snäva att passa in i det västerländska systemet. Rasismen är för dominant. Nationalitet och det slaviska språket prioriteras före ekonomi och naturresurser. Detta ger en snedfördelning av tidsresurser inom den europeiska unionen som är en förhandlingspartner i den globala världen, import och export av varor och tjänster, även valuta är det system vi har i den globala världen, och det har inget med lojalitet att göra. Oavsett om du är beduin, nomad, muslim, zigenare, eller jude så är säljandet av tjänster det primära.

Är kvalitén i östeuropa sämre på grund av tradition, okunskap varför skall vi dra lasset? De har egna skolsystem. De har egen press och egen television. Och kan själva på sitt eget språk ifrågasätta, eller kritisera sin information. Att vi i väst skall stödja denna inskränkthet och intolerans beroende på snäva toleransnormer är ofattbart.

Tolerans vilar i kunskap, förståelse vilar i kunskap. Om man inte ens klarar av att öppna dagstidningen, varför skall man bry sig. Vi har i Europa sagt att analfabetism är ett icke-fenomen, jag håller inte med.

Schengen avtalet skall reformeras. Den fria rörligheten skall inskränkas.

Jag är trött på att se västeuropeiska ungdomar agera leksaker åt sketna östeuropéer, utan hjärna. Unga flickor bryter samman, när deras packning undersöks, man pissar på deras kläder, bara för att man skall ha något att berätta i kamratgruppen.

Tuffa på hemmamark. Jag har själv fått min symaskin förstörd i en betald lägenhet i kroatien och vi ska inte gå in på detaljer i hur man visar respekt och tolerans frö främlingar i östeuropa.

Och hur ser min bakgrund ut.

Dotter till en högt uppsatt militär, visserligen civil och dotter till en datorexpert från IBM och detta ka man i österuopa leka med, skära söner skor, pissa på kläder och försröara symaskin och dator.

Apor skall vistas i bur, och jag anser att östeuropa skall in under annat styre. Detta kallas i den demokaratiska världen, med eget ansvar, för diktatur. De är för impulsiva. Omogna och med dåligt språk. Kan inte ta ansvar för sina egna handlingar.