måndag 15 oktober 2012

det finns ingen utbildning för tatuerare…

mitt första möte med en tatueringsstudio var minst sagt blandat. även om jag inte är tatuerad förut finns bildanalys, sidenmålning, batik med i mitt bagage.

och det är självklart att man i mötet med olika tatuerade människor frågar och diskuterar. man har en teoretisk kunskap.

och det är självklart att innan man går in i en tatuering studio har läst den litteratur som finns tillgänglig. tidskrifter och böcker.

mitt motiv var en enkel 12 x 7 centimeter bild i två färger. en logga. i rött och svart.

den tog en timme att utföra och kostade tusen kronor, och den var inte bra.

jag hade förväntat mig klarare färger och att man använde den liksom utsuddade tekniken i arbetet. nu blev det inte så.

jag hade dessutom gett direktiv om att man sitter ner och är tyst. detta infriades inte.

och denne unge man, som gillar festivaler och har fyra barn.

jag rekommenderar honom att riva pigment, att själv blanda ihop sina färger. det kan vara en spännande upplevelse för en nyfiken människa att se hur färgpigmentet sakta och i olika former upplöses och blandas med vätskan. och så kan man fundera på hur det kan komma sig att det liksom flyter ihop under omrörning. och detta tar en stund.

att lägga sig på mage i denna nynäshamnstudio och utföra en trettio timmar ryggtatuering är inget jag rekommenderar, tyvärr.

att denne bestämda och kavata herre inte skulle anse att mina kommentarer var värda att lyssna till, får man ta seriöst.

på tv6 går nu en ny serie ink master sverige där man går igenom tatueringens grunder och bygger vidare. komposition, nålar, tekniker och anpassning.

effektivitet, kvalitet och anpassning.

vad gjorde jag så i en tatueringsstudio. jag frågade om motivlackeringar, att måla på tapeter och textilier. om man kunde använda motiven i inredningssammmanhang.

över huvud taget är nynäshamn en märklig plats. lite old shool, och lite slöseri med resurser. man ska ha roligt.

som lars frölander sa under helgens simning i eriksdalsbadet

“det viktigaste är att man har roligt, lite teknik också, lite träning, men man ska ha roligt”.

en mycket svensk kommentar. ironi och understatement, som kan vara svår att uppfatta,om man har en egen kultur, eller leker.