tisdag 30 oktober 2012

fröding var poet

jag ser att någon av reklamkanalerna skall visa ett program där falugruppen mando diao skall tolka fröding. jag kan i nuläget inte tänka mig ett större magplask.

fröding var poet- en poet arbetar med språket som verktyg för att tolka olika känslor och emotionella tillstånd. en mycket själslig, men framför allt en mycket sensibel syssla. men måste vara sensibel lyhörd och framför allt kunnig för att lyriken inte skall falla platt till marken. och det är inte alla förunnat.

perspnligen hade jag mando diao i mp3spelaren i östeuropa. jag tycker väl att de platsar i den östeuropeiska populärmusiken. vackra silikondamer som sjunger pop. mando diao, tondöv, enkla rim och billiga lösningar hade säkert kunnat skapa sig en nisch i denna värld, östeuropa där de seriösa musikerna flyr, eller börjar spela klassiskt i symfoniorkester för att överleva mentalt.

mando diao en fartig och kaxig grupp från landsbygden. spontanspelar i kulturlokaler i förorten då de kommer till stora staden. för att ha något att göra.oops.

jag tror de skulle matcha kroatiens unga popstjärnor eller polens kvinnliga dynamitesingers.

men att ge sig i kast med fröding många gånger snåriga lyrik. det kräver en större grad av förståelse. allt är inte som det synes vara.

lyriken kräver ett större sammanhang en placering i tid och rum, därför säger regissören. stycket har aktualitet än idag, eller stycket har en förnyad aktualitet. attityder, åsikter och känslor flödar genom människa och samhälle, den uppstår, transformeras och försvinner, ty vore den statisk då var det ingen attityd då var det en fördom, en inskränkthet eller ett uttryck för intolerans.

ett annat magplaskprogram är eb kvinna som reser runt i världen med en röd väska och intervjuar kändisar. med en folklig och avspänd attityd klampar denna dam in i hemmen och ställer frågor, dålig tajming och en skandalhungrig blick,

om denna unga dam studerat ophrah istället för sin egen spegelbild, eller sitt eget fotografi. vem vet det kanske hade blivit intressant.

men den unga damen tycker att det är roligt. att hjälpa till. edward blom, varför kan ingen skicka iväg edward istället. så jag fick roligt. edward kommer hem till dolph. då skulle det hända grejer.