tisdag 30 oktober 2012

marinbiologi

i värmland är man mycket ekologiskt orienterad. den kollektiva kunskapen är hög om miljö och ekologi. och naturligtvis är vänern bland andra slöar av största intresse. oavsett om man badar eller seglar eller fiskar så har pappersmasseindustrierna varit en väckarklocka, och vatten är en viktig ingrediens om man väljer universitets- eller högskolestudier.

till min förvåning hittar jag inte samma intresse i nynäshamn. man har flera hamnar. färjeterminalen, oljehamnen och en ny hamn planeras. småbåtshamnen är mer än överdimensionerad, på öarna ligger sommarbostäder.

men hur stort är intresset för marinbiologi. vad vet man om havet och vad lär man sina utomeuropeiska invånare om östersjön, om skärgård, båtar och historia.

jag är inte invandrarvänlig, ärligt talat jag bryr mig inte om du är zigenare, ryss, algerier men om jag bodde i nynäshamn skulle jag nogsamt och med djupt allvar informera om allmogens båtar, havet och hur man beter sig med ursprungsbefolkningens båtar, och detta på ett sådant sätt att alla skal förstå.

att min dotter skulle nöja sig med att stå i ett café och springa ärenden åt den äldre manliga befolkningen. hon skulle få stryk. jag skulle låta mina barn förstå att deras vilja var ekologi med marint tema.

men kan man inte sin foucault, så blir man ett lätt byte för kapitalet.

när det gäller foucault är jag en expert.

under helgen har en arena invigts. men höll den budgeten? det gjorde den nog.

när i nynäshamn har en höstmarknad gått av stapeln under helgen. jag besökte inte den, och fick informationen muntligen. jag besökte inte den eftersom jag anser att ursprungsbefolkningen bör lämnas ifred. den tjugofjärde oktober var FNdagen som påminner om mänskliga rättigheter. inklusive rörelsefrihet och rätten till sin egen kultur. men en fråga dök upp i huvudet, malmöoperan. hur går det n med denna kulturella företeelse. eller göteborgsoperan. jag är ganska övertygade om att de besökare från dessa regioner som helt plötsligt skulle besöka nynäshamns höstmarknad, som ett självutnämnt jetset bevista denna lokala företeelse och ha markservicen  ordnad. vet de hur dessa institutionella kulturfenomen fungerar. i ett internationellt perspektiv. relationer, kompetens osv.

personligen anser jag att det är för mycket pengar och naturkänsliga områden för att outbildade politiker skall få utrymme. för mycket rysk roulett, felaktiga spekulationer och allmänt töntigt.

och att jag skulle engagera mig i denna regions sociala struktur. aldrig. jag föredrar människor som är läskunniga. gärna moderna ryssar. de är uppdaterade, drar spår till historien och de ser ruskigt bra ut. hur vet jag det. tja.