onsdag 31 oktober 2012

norvik hamnen skall byggas i nynäshamn…

när det gäller östersjön är jag överkänslig. öresundsbron, byggandet av denna bro medförde protester. och nu skall norvikshamnen byggas i nynäshamn. jag betvivlar inte en sekund på att hamnen blir den bästa av alla hamnar, det jag reagerar på är omgivningen. hur påverkas omgivningen av detta mastodontbygge.

idag finns en gigantisk marina, en färjehamn för gotlandstrafik och skärgårdstrafik. det finns den sk oljehamnen och nu gods hamnen. hur påverkar detta den sköra skärgårdsfloran och faunan. jag vet inte. och hur påverkar det vattenkvalitet, vattenströmning och undervegitation på en större yta.

kanske är jag nojad.

nynäshamn är en 15 tusen invånare. och man har flera stora hotell. tre och fyrstjärniga. och hotellen är tjusiga och med spa anläggningar. utsikten meeting har 400 rum. och jag tänker mig att alla dessa gigantiska hotell under tre månader är fullbelagda. kanske är jag nojad. men klarar infrastrukturen detta. pendel, vatten, avlopp sophantering. och hur skall dessa tusen besökare sysselsättas. i en kommun av femtontusen invånare. och detta är ett tecken i tiden.

och här blir referensen bohusläns skärgård. där skärgårdsborna skuttar runt på klippor och bryggor. hanterar vant sin lilla båt med utombordare och förtöjer båten samtidigt som man hanterar motorn. man är motoriskt fulländad. rörlig och har en kroppskontroll som anstår en sjöman, och detta oavsett kön eller ålder. öborna hävdar sin strandrätt , bevakar sina fågelöar och man får inte gå iland under förbjuden tid. det är så annorlunda synsätt mot denna ostkustort, som har enligt restaurangen “aya beach” ambitioner att likna st tropez. en jetsetbardort i frankrike.

kanske, man skall landa i den sörmländska verkligheten. kanske man skall titta lite på förutsättningar, livsvillkor och anpassning till verkligheten.