lördag 27 mars 2010

belgrad i serbien dag 1

Dag 1 iBelgrad
Jag har aldrig varit i Belgrad förut. Serbien, forna Jugoslavien.
Stor stad som enligt sig själva är en kulturell metropol. Ny valuta och ny stad.
Jag var glad att jag hade åkt på dagen genom dt grönskande serbiska landskapet, så vackert.
Men halvsju en fredagskväll i Belgrad, vill man gärna ha tak över h7vudet, och se, en unga vacker man dök upp på stationen och visade mig till rätt hotstel.
Snygg inredning, undertakåsarna. Ung trevlig personal. Jag tyckte det var OK.
Lördag morgon gick man runt hörnet och handlade bröd, ost yoghurt och apelsiner.
Denna dag skulle bli varm. Jag promenerade runt på boulevarderna och såg marknaden. De bombade husen som ännu inte renoverats.
Och sände en tanke till min ekonomisk historiska institution som menar att krig är till för att generera pengar. Jag skulle vilja påstå att krig är ofattbart. Och de eventuell penningflöden som genereras skulle även kunna genereras i en fredlig miljö.
En promenad i ett mycket gammalt pittoreskt område förd mig till the pedeastrian area. Alla satt i solen, på uteserveringarna. Barnen fick kransar i håret.
Och jag hade sett allt förut
Efter att sagt hej till min ängel från gårdagen frågad jag receptionisten om vägen till en Simbassäng. Det var så varmt.
Han visade mig på kartan. Det verkade vara åska i luften, men närjag kom ut för andra gången var det molnigt och regndroppar i luften. Jag hittade ingen bassäng, men väl en enorm stor kyrka. Så vacker.
Här i Belgrad finns en tvkanal för Fashion, vilket gör att alla flickor från tidig ålder går så vackert.
Imorgon får jag skärpa mig. Jag skall hitta det galleri jag vill se, jag skall hitta simbassängen. Söndag i Belgrad.