onsdag 3 mars 2010

dag fem i prag

En besynnerlig dag. Jag vakande alldeles för tidigt och tänkte att jag skulle simma. Bassängen öppnade klockan sex. Jag kunde inte ta mig ut. Receptionen var låst.
Jag satte mig med datorn och fastnade fullständigt i ett obegripligt bildprogram. Det tog mig två timmar att hitta rätt.
När jag kom till bassängen hade de stängt. Två timmar på morgonen. Sedan öppnade de tolv igen.
Jag fick köpte den resbiljett jag ville ha, och kunde besöka det märklig TVtornet Zizika monument.
Jag fick köpt mitt röd och vatten.
Jo ,jag fick surfat en del på tjeckisk kubism, design och modernism. Helt nya linjer mot det jag sett i svensk design.
I den inköpta guiden kunde man läsa om den ryska invasionen av Tjeckoslovakien.
De ansåg att tjeckerna vara för reformvänliga och ville ha strängar tag. Detta en nation som har rymdprogram, en tjugoprocentig ekonomisk tillväxt. jag vet inte om de var inne i NEP, perestrojka eller glasnost. Men väpnad offensiv mot Tjeckoslovakien hanns med. Denna information och det krånglande bildprogrammet var inge lusstig start på denna onsdagsmorgon vill jag lova.
Självständighetskamper är jobbiga, oavsett om de är på individnivå eller nationsnivå. Det är bättre att resa omkring . stå bredvid och titta på, vara trist turist.